Hej alla Tellusar!
Stort tack alla elever och föräldrar för bra utvecklingssamtal! Vi är så stolta över er elever som på föredömligt sätt höll i samtalet utifrån proffsiga presentationer.
Veckan som gått
Livskunskapen bjöd på värdefulla gruppstärkande övningar och ni gjorde det jättebra. Bra jobbat Tellus!
I svenska har vi skrivit färdigt våra återberättande texter och bearbetat dem efter respons. Ni elever har också gjort fina tavlor av era avslutningar som pryder klassrumsväggen.
Vi lyssnar även på när samiska Maxida Märak läser och jojkar Ann-Helén Laestadius ungdomsroman Sms från Soppero. Utifrån läsningen har vi svarat på frågor och genomfört boksamtal. I samtalet har vi tränat på att lyssna, ställa frågor, turas om, bygga vidare på andras svar och framföra egna tankar och erfarenheter för att fördjupa, bredda och föra samtalet framåt.
Under läsåret kommer vi möta litteratur som anknyter till Sveriges fem nationella minoritesspråk. Kommer du ihåg vilka de är? Skriv i kommentarer!
Det ämnesövergripande arbetet Plastic ain’t fantastic har fortsatt i engelska och NO. Se gärna inlägg på vår Grön Flagg-blogg: http://lemshaga.se/gronflagg/plastic-aint-fantastic-plastskrapen-i-haven/ I engelska har vi också haft diskussionsövningar och övat på att presentera våra rum.
I matten har vi fortsatt arbetet med tal i bråk- procent- och decimalform och det är fortsatt valet och källkritik som är aktuellt i SO:n.
Nästa vecka
Vi kommer fortsätta arbeta med läsförståelse utifrån Sms från Soppero.
I matten fortsätter vi med procent, bråk och decimaltal. Vi kommer även arbeta med sannolikhet. Det är omförhör på onsdag för de som som inte ännu skrivit läxförhöret.
I NO:n fortsätter arbetet med plastic ain’t fantastic. Nästa vecka kommer vi öva resonemangsförmågan och träna på att beskriva i flera led. Detta är något vi även arbetar med i svenska och SO. Kommer du ihåg vilka sambandord som är bra att använda när du bygger ut ditt svar?
Därför att…
Eftersom…
Med det menar jag…
På så sätt…
Det leder till…
Å ena sidan…
Å andra sidan…
I engelska kommer vi fortsätta diskutera samt öva på att presentera våra rum. Julia tipsar om sidan med gamla nationella prov här: https://nafs.gu.se/digitalAssets/1539/1539206_what_do_you_think_kort.pdf
Vandringsdag
Tisdag den 9/10 är det dags för den årliga vandringen. Vi samlas kl 9.00 utanför simhallen och beräknas vara tillbaka ca 14.00 i Gustavsbergs centrum. Eleverna behöver sköna kläder efter väder och skor som klarar ca 10 km i terräng. De behöver även en ryggsäck med fika/mellis, lunch och dryck.
Föräldramöte
Hjärtligt välkomna på föräldramöte onsdagen den 10/10 kl 18-20. Kvällens punkter är:
- Betyg och bedömning (fortsättning från mötet i våras).
- Läget i klassen just nu.
- Inblick i elevernas skolvardag.
- Terminsplaneringar.
Vi vill även kommentera vårt arbete kring både fysisk miljö, globalt miljöarbete och barnens miljö på nätet. Övriga punkter ni anser angelägna vill vi att ni hör av er om minst en vecka i förväg.
Som vanligt blir vi glada om klassföräldrarna kan ordna någon form av fika till mötet. Te samt muggar och servetter finns. Kaffekokare finns i huset.
Normer och värden
Vårt fina klasspussel pryder nu väggen i klassrummet. Du som inte satt upp din bit än får göra det omgående, pusslet är inte komplett utan din bit. Varje bit är unik och alla bitar behövs.
Se gärna vår LPP i Normer och värden, du hittar den under lokala planeringar på hemsidan.
Trevlig helg allihopa!
/Catrin, Julia, Malin och Niclas
8 kommentarer
Jag har läst! ser fram emot vandringsdagen!
Jag har läst
Har läst
Samiska,romska,finska,jiddisch,meänkieli. Jag har läst
Har läst.
Minoritetsspråken är,
Finska
Meännhieli
Samiska
Roman chib
Jiddisch
jag har läst kul på lektionerna/Emil
har läst
Samiska, Finska, Roman chib, jiddisch, Meännhieli
Kommenteringen är stängd.