Lokal Pedagogisk Planering –
Teknikprojekt med inspiration av Vikingatida teknik
Ansvarig lärare: Malin Björn
När, under vilka veckor?
v. 36 – 43 hösten 2017
Vad?
Vi arbetar med fysik och teknik och lär om vikingatida teknik, antika tekniker och om olika material och deras massa (vikt), volym, densitet och flytkraft i vatten. Vi tränar på att följa instruktioner, laborera noggrant, dra slutsatser av resultaten och skriva labrapport. Vi tränar även på samarbeta i par och grupper, diskutera lösningar och på att rita skisser och planera egna laborationer. Vi konstruerar olika båtar eller byggnader och jämför dem med nutida eller vikingatida teknik.
Frågeställning och följdfrågor
- Vilken teknik hade man förr i tiden?
- Vad var unikt med vikingarnas teknik?
- Vilka saker påverkar hur bra ett föremål flyter?
- Hur mäter man ett föremåls massa (vikt) och volym?
- Hur kan man förutspå om en sak flyter eller sjunker i vatten?
- Vad menas med Arkimedes princip?
- Vad är densitet?
- Hur konstruerar man en bra båt?
- Vad kan finnas med i en detaljerad skiss?
- Hur kan en stabil byggnad konstrueras?
Övergripande mål från LGR 11
Förankring i kursplanens syfte
Undervisningen i ämnet fysik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om fysikaliska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att undersöka omvärlden.
Undervisningen i ämnet teknik ska syfta till att eleverna utvecklar sitt tekniska kunnande och sin tekniska medvetenhet så att de kan orientera sig och agera i en teknikintensiv värld. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för teknik och förmåga att ta sig an tekniska utmaningar på ett medvetet och innovativt sätt.
Genom undervisningen i ämnet fysik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
- använda kunskaper i fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle,
- genomföra systematiska undersökningar i fysik, och
- använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället.
Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
- identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
- använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
- värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och
- analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
Centralt innehåll från kursplanen
Fysiken och världsbilden
Fysikens metoder och arbetssätt
- Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering.
- Mätningar och mätinstrument, till exempel klockor, måttband och vågar och hur de används i undersökningar.
- Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter.
Tekniska lösningar
- Hur vanliga hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda, till exempel hus och broar.
- Vanliga material, till exempel trä, glas och betong, och deras egenskaper samt användning i hållfasta och stabila konstruktioner.
- Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
- Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
- Egna konstruktioner med tillämpningar av principer för hållfasta och stabila strukturer, mekanismer och elektriska kopplingar.
- Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska eller digitala modeller.
Teknik, människa, samhälle och miljö
- Hur tekniska system i hemmet och samhället förändrats över tid och några orsaker till detta.
- Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
inklipp från schoolsoft
Hur ska vi arbeta?
Vi varierar praktiska laborationer och utmaningar med byggande med genomgångar och diskussionsövningar. Vi skriver enskilt och i par, samskriver goda exempel gemensamt i helklass och övar på att göra detaljerade skisser. Se veckoplanering.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Inlämning av skiss samt presentation av byggprojekt med skriftlig och muntlig analys (likheter/skillnader samt för- och nackdelar gentemot vikingatida/nutida konstruktioner).
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
Vecka | Innehåll | Att göra |
36 | Vi ser PPT om antik teknik, diskuterar vilka uppfinningar idag som bygger på de teknikerna. Vi brainstormar vad vi tror och vet om vikingatida teknik. Vi undersöker olika föremål och material och hur de flyter. | |
37 | Vi fortsätter laborationen om olika föremåls flytförmåga, tittar på olika sätt att mäta volym och diskuterar även möjliga slutsatser och felkällor. | Ta med 5 saker att undersöka hemifrån. |
38 | Vi laborerar med foliebåtar och tittar på hur vi kan ändra vattens flytkraft. Vi läser om vatten. | |
39 | Vi går lite extra in på Vikingatida teknik, och avslutar labrapporten om “Vad flyter – vad sjunker”. Vi ritar och pratar om Arkimedes och densitetsbegreppet. Vi planerar en densitetslab. | Skriv klart minst 1 argument på varje slutsatsdel i labrapporten. |
40 | NO:n går bort pga vandring och museibesök. | |
41 | Vi tittar på olika möjliga teknikprojekt – båtar, byggnader (hus), broar. Planerar teknikbygget. | Lämna in rapport.
Ta med byggmateriel hemifrån. |
42 | Teknikbygge samt rapport. Två stjärnor och en önskan om skisser. | Finputsa skissen. |
43 | Teknikbygge samt analys. Påbörja presentation. | Bygga klart. |
Varför?
Sammanhang och aktualitet
För att knyta an till SO:n och Svenskan kopplar vi detta teknikprojekt till att jämföra med vikingatida tekniker. Det passar bra eftersom det lyfter intresse och förståelse att arbeta ämnesöverskridande i tema och dessutom underlättar det ett av kursplanens mål som är att jämföra likheter och skillnader och dra slutsatser.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Vi ser till att synliggöra hur vi tänker i våra diskussioner kring laborationer och deras resultat. Vi genomför och planerar egna dellaborationer med olika utmaningar som kräver kreativitet och klur. Vi besöker museet Vikingaliv för att se exempel på ”Vikingatida teknik” så verkligt som det går. Vi lyssnar på en dramatiserad sägen om Arkimedes och ritar vår egen tolkning i en Color-Symbol-Image-övning.Vi är kreativa och arbetar skapande och praktiskt när vi konstruerar byggnader/farkoster.
Utvärdering
Sker under projektets gång samt efteråt, tillsammans med eleverna.