Ansvarig/Ansvariga lärare: Annica Kjell
När, under vilka veckor? v.15-18
Vad?
Du ska lära dig grunderna för hur man skriver ett personligt brev och ett CV.
I slutet av arbetsområdet ska du ha skrivit ett personligt brev och ett CV.
Frågeställning och följdfrågor
Hur skriver man en platsansökan?
Vad är skillnaden mellan ett personligt brev och ett CV/Meritförteckning?
Hur övertygar du arbetsgivaren att du är rätt person för jobbet?
Vilken struktur ska ett formellt brev ha?
Vilken struktur ska en meritförteckning ha?
Vad är referenspersoner?
Övergripande mål från LGR11 2.2
Förankring i kursplanens syfte
Centralt innehåll från kursplanen
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen 
Förmågor – jobb
Hur?
Vi gör en VT-rutin kring vad man tror och tycker att det ska finnas med i ett personligt brev och ett CV
- Vi läser en platsannons och tittar på genretypiska drag.
- Vi talar om texten och tittar på vad personen har valt att berätta om sig själv.
- Vi tittar på vilka positiva egenskaper personen har skrivit.
- Ni får skriva ner några positiva egenskaper om er själva.
- Tillsammans funderar vi på vilka positiva egenskaper en arbetsgivare tycker är viktiga. Vi gör en VT-rutin kring detta.
- Ni arbetar i grupper om 2. Ni får ett arbete som ni ska skriva ett ansökningsbrev till. Sedan byter ni brev med ett annat par.
- Vi letar efter jobb, vi läser på olika sidor och tittar på kommunens hemsida efter sommarjobb.
- Du skriver en ansökan (på skoj) till ett av jobben. I din ansökan ska du ha med ett personligt brev och ett CV.
Hur ska vi arbeta?
Vi arbetar omväxlande tillsammans, i par och självständigt.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Du kommer att få läsa en klasskompis ansökan och ge respons.
Du ska lämna in din ansökan till mig på onsdag v.12