Ansvarig/Ansvariga: Krister Andersson
När, under vilka veckor? 12-18
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
Begrepp/Förmågor:
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
• Den svenska statens framväxt och organisation.
• Det svenska Östersjöriket. Orsakerna till dess uppkomst och konsekvenser för olika människor och grupper runt Östersjön. Migration till och från samt inom det svenska riket. (S.145,160)
• Reformationen och dess konsekvenser för Sverige och övriga Europa. (S.148-51)
• Vad historiska källor, till exempel brev och andra dokument, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män jämfört med i dag. (S.195-198, 165, 159, 149, 202)
• Sveriges och Nordens ekonomiska och kulturella globala utbyte, till exempel i form av järnexport och genom resor till Asien. (S.172)
• Jordbrukets omvandling och dess konsekvenser för människor.
• Den stora folkökningen samt dess orsaker och konsekvenser för olika människor och grupper. (S.196-197)
• Framväxten av parlamentarism, partiväsen och nya lagar i Sverige. (S.156,182-183, 204)
Olika syn på Karl XII (S.164)
• Exempel på hur forntiden, medeltiden, 1500-talet, 1600-talet och 1700-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
• Hur historiska personer och händelser, till exempel drottning Kristina, Karl XII och häxprocesserna, har framställts på olika sätt genom olika tolkningar och under skilda tider. (S.178-181)
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen (gärna med förklaringar då det behövs för att eleverna ska förstå):
Hur? (Här förväntas eleverna genom dialog få vara med och påverka)
Hur ska vi arbeta?
Vi arbetar i huvudsak med Gleerups digitala läromedel
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Prov 25/5
Matris historia:
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
Vilka utomstående kan berika/gagnas av projektet?
Varför?
Sammanhang och aktualitet (hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där):
Övergripande mål från LGR11 2.2:
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet (beskriv med egna ord):
Utvärdering
Utvärdering av projektet tillsammans med eleverna (Vad har fungerat? Vad behöver utvecklas? Engagerade projektet eleverna?):