Ansvarig/Ansvariga: Patrik Bohjort
När, under vilka veckor? VT-15
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Vad är en källa?
Vad berättar en källa?
Hur används källor?
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Vad kan historiska källor berätta om likheter och skillnader mellan människor idag och förr.
- Vad säger historiska källlor om människors möjlighet att påverka sin levnadssituation, (uppfinningar, fackföreningar, kampen mot slaveriet).
- Hur historiska källor och berättelser om en familjs eller släkts historia speglar övergripande förändringar i människors levnadsvillkor.
- Hur historia kan användas för att förstå hur den tid vi lever i påverkar deras villkor och värderingar
- Vad begreppen kontinuitet och förändring, förklaring, källkritik och identitet betyder och hur de används i historiska sammanhang.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Använda historiskt källmaterial: granska, tolka och värdera källor | |||
---|---|---|---|
Källkritik | Kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om olika källors trovärdighet och relevans. | Kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om olika källors trovärdighet och relevans. | Kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om olika källors trovärdighet och relevans. |
Historiebruk: Hur historia har använts och kan användas själv och av andra | |||
Förklara orsaker och samband (hur historia har använts och kan användas i några olika sammanhang och för olika syften, samt hur skilda föreställning- ar om det förflutna kan leda till olika uppfattningar i nutiden) | Kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om orsaker och samband. | Kan föra utvecklade och relativt underbyggda resonemang om orsaker och samband. | Kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker och samband. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Med korta uppgifter där eleverna får möjlighet att visa att man kan analysera källor
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
V.14 – Introduktion första övningen I grupp