Ansvarig/Ansvariga: Annica Kjell
När, under vilka veckor? v.21-23
Vad?
Vår miljö
Frågeställning (och följdfrågor):
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
Orsaker och konsekvenser
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
att eleverna ska förstå):
Analys av livsmiljöer och samspelet mellan människa, samhälle och natur. Värdera lösningar för hållbar utveckling: miljöetiska val och prioriteringar i vardagen |
|||
Förklara orsaker/samband
|
Kan i resonemang och till viss del underbyggda beskriva enkla samband. |
Kan i resonemang beskriva och föra relativt väl underbyggda förhållandevis komplexa samband. |
Kan i resonemang och föra väl underbyggda beskriva komplexa samband. |
Konsekvenser För människor och natur av processer som formar och förändrar jordytan. Av ojämlika levnads-villkor i världen |
Kan föra enkla resonemang om konsekvenser. |
Kan föra utvecklade resonemang om konsekvenser. |
Kan föra välutvecklade resonemang om konsekvenser. |
Förslag/slutsats/kärna |
Kan redogöra för enkla och till viss del underbyggda förslag på lösningar. |
Kan redogöra för utvecklade och relativt välunderbyggda förslag på lösningar. |
Kan redogöra för välutvecklade och väl underbyggda förslag på lösningar. |
Geografiska begrepp |
Kan använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt. |
Kan använda geografiska begrepp på ett relativt väl fungerande sätt. |
Kan använda geografiska begrepp på ett väl fungerande sätt. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Vi kommer läsa i Geografiboken.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Skriftligt läxförhör fredagen den 5 juni.
Praktiskt paddlingsprov 4 juni.