Ansvarig/Ansvariga: Patrik,
När, under vilka veckor? V.49 -15
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
Se samband & orsaker
Se konsekvenser
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
* Världskrigen, orsaker, följder.
* Demokratisering i Sverige. Skapandet av politiska partier, folkrörelser (kvinnorörelsen) och kampen för allmän rösträtt för kvinnor och män. Kontinuteten och förändringen av synen på kön, jämställdhet och sexualitet.
* Framväxten av Svenska välfärdssamhället.
* Historiska perspektiv på urfolket, samernas och övriga minoriteters situation i Sverige.
* Kalla krigets konflikter, Sovjetunionens fall och nya maktförhållanden i Världen.
* Aktuella konflikter i världen och historiska perspektiv på dessa.
* Hur historiska källor och berättelser om en familjs eller släkts historia speglar övergripande förändringar i människors levnadsvillkor.
* Hur historia kan användas för att förstå hur den tid vi lever i påverkar deras villkor och värderingar.
Religion
* Religionens roll i några aktuella politiska skeenden och konflikter utifrån ett kritiskt förhållningssätt.
* Varierande tolkningar och bruk inom världsreligionerna i dagens samhälle.
* Hur religion och andra livsåskådningar kan forma människors identitet och livsstilar.
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Redovisning sker skriftligt i en analysuppgift kring Orsaker, ett filmprojekt kring efterkrigstiden och en muntlig analys efter att projektet är färdigt.
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
Inlednde texter:
* https://gleerupsportal.se/laromedel/historia-7-9/article/ae7e95fe-ec3b-46c7-ada0-6b4071f33de2
* https://gleerupsportal.se/laromedel/historia-7-9/article/ae7e95fe-ec3b-46c7-ada0-6b4071f33de2
*https://gleerupsportal.se/laromedel/historia-7-9/article/2193d794-64ac-4d51-8ce0-aebe054666ca
- På vilket sätt påverkade de nationalistiska och Imperialistiska tankarna det som sker under denna period? (orsaker, konsekvenser)
- Jämför första och andra världskriget. (Vilka likheter och skillnader kan du se på, Varför de startade? är det olika orsaker eller samma? Vilka är aktörerna (perspektiv)?
- Varför fick världen två världskrig så nära inpå varandra? (orsaker, konsekvenser) (slutsats)
- Vilka saker bidrog till att det blev ett andra världskriget? (Orsaker/samband)
V.13 – Kalla kriget + analys
Vietnamkriget: https://gleerupsportal.se/laromedel/historia-7-9/article/197fc39e-302b-4ff4-945d-2e19adcbc39b
Matris:
Använda en historisk referensram: tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer, | |||
---|---|---|---|
Förklara orsaker och samband
(samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra folk- mord) (hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i) |
Kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om orsaker och samband. | Kan föra utvecklade och relativt underbyggda resonemang om orsaker och samband. | Kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker och samband. |
Konsekvenser | Kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om konsekvenser. | Kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om konsekvenser. | Kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om konsekvenser. |
Beskriva (förklara och se samband) utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor. | Kan beskriva enkla samband mellan olika tidsperioder. | Kan beskriva förhållandevis komplexa samband mellan olika tidsperioder. | Kan beskriva komplexa samband mellan olika tidsperioder. |
Förslag/slutsats/kärna (till tänkbar fortsättning på dessa utvecklingslinjer)
(om människors levnadsvillkor) |
Kan redogöra för enkla och till viss del underbyggda förslag/slutsatser på fortsättning med hänvisningar till det förflutna och nuet. | Kan redogöra för utvecklade och relativt väl underbyggda förslag/slutsatser på fortsättning med hänvisningar till det förflutna och nuet. | Kan redogöra för välutvecklade och väl underbyggda förslag/slutsatser på fortsättning med hänvisningar till det förflutna och nuet. |
Vilka utomstående kan berika/gagnas av projektet?
Varför?
Sammanhang och aktualitet (hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där):
För att förstå varför samhället ser ut som det gör behöver eleverna ha en förståelse för vad som format vår tillvaro. Ex varför är relationen mellan Ryssland och USA som den är? Vilka spår har världskrigen lämnat hos oss? Vilka spår har efterkrigstiden lämnat? Vad gjorde Sverige till det välstatsland som det faktiskt är?
Övergripande mål från LGR11 2.2:
• kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv,
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
• Individers och gruppers möjligheter att påverka beslut och samhällsutveckling samt hur man inom ramen för den demokratiska processen kan påverka beslut.
Utvärdering
Utvärdering gjordes både på gruppnivå och på individnivå efter att filmprojektet var färdigt.
Vi hr också utvärderat hur tiden har spenderats under projektet för att se hur grupper och individer använder sin tid i grupprojekt.
Utvärdering av projektet tillsammans med eleverna (Vad har fungerat? Vad behöver utvecklas? Engagerade projektet eleverna?):
Se ovan och separat utvärdering
Tänkbara frågeställningar att arbeta vidare med, pedagogiska tips och idéer:
Pedagogisk dokumentation
Länkar:
Vill ni se hela serien om Vietnamkriget finns den här: https://www.svtplay.se/video/16392678/the-vietnam-war/the-vietnam-war-aldrig-glomma