Ansvarig/Ansvariga: Maggie Morkos
När, under vilka veckor? v.46-50
Vad? Elevinflytande: eleverna (i Röd) får välja ett projekt
Frågeställning (och följdfrågor):
– Vad vill eleverna göra? Vilken projekt skulle de vilja göra som är både intressant och lärorikt?
Eleverna har fått ge förslag (Think/Pair/Share) och röstat. De har valt att: se på film och diskutera/reflektera kring filmen.
– Kan vi lära oss mer engelska genom att titta på film på engelska? Vad och hur kan vi lära oss via filmer? Variera inlärningen!
Övergripande mål från LGR11 2.2:
Skolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven:
- utvecklar sin förmåga att använda engelska för att kommunicera i tal och skrift.
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
- använda olika medier för att utveckla sin engelska
- aktivt ta till sig och utveckla sitt ordförråd
- utveckla sin muntliga kommunikation
- utveckla sin samarbetsförmåga och sin planeringsförmåga
Centralt innehåll från kursplanen:
- Läsa/lyssna/förstå talad engelska
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Hörförståelse, Muntlig interaktion, Skriftlig framställning, användning av strategier.
Hur?
Hur ska vi arbeta?
– Vi startar med en planeringsfas där eleverna får tänka på vad de skulle vilja göra i engelska (Think/Pair/Share) – precis vad som helst så långe vi tränar på eller lär oss engelska. Vi lägger fram alla förslag, sedan röstar eleverna fram ett av klassens olika förslag.
– Eleverna har nu fått ge förslag och rösta. Eleverna valde: se på film och diskutera/reflektera kring filmen.
– Eleverna har fått välja mellan 2 filmer och röstat fram en film. Filmerna är kopplade till mänskliga rättigheter, ett projekt vi kommer att göra under VT17 i engelska/SO.
Filmen som elverna valde är :
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Bedömning av muntliga diskussioner och mindre skriftliga uppgifter.
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
v.46-47 – se på vald film
v.48-50 – Diskutera kring filmen samt skriva en recension
Vilka utomstående kan berika/gagnas av projektet?
Alla utomstående som möter elevernas användning av engelska.
Varför?
Sammanhang och aktualitet:
I dagens samhälle ställs det krav på att förstå engelska i skiftande sammanhang: i tv, i filmer, i musikens värld, via internet och datorspel, i texter och vid kontakter med engelsktalande personer.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Vi vill ….
- aktivt söka vägar till ett fördjupat lärande, ett lärande för förståelse och mening.
- ta tillvara vars och ens unika egenskaper och sätt att lära genom att variera arbets- och uttrycksformer och skapa olika ingångar till lärandet.
- Vi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga.
- att två frågor ständigt påverkar våra ställningstaganden, vägval och arbetssätt: Vem utbildar vi, och till vilket samhälle ?
Utvärdering
Utvärdering av projektet tillsammans med eleverna (Vad har fungerat? Vad behöver utvecklas? Engagerade projektet eleverna?):
Tänkbara frågeställningar att arbeta vidare med, pedagogiska tips och idéer:
Pedagogisk dokumentation