Ansvarig lärare: Krister Andersson
När, under vilka veckor? v.35-43
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
- Vad är Orientering?
- Hur klär jag mig för att vara ute i naturen?
- Hur lyder allemansrätten?
- Hur kan jag hitta kraft och energi i naturen?
Övergripande mål från LGR11 2.2:
- Eleven kan lära, utforska, och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
- Eleven har fått kunskaper om och förståelse för en egna livsstilens betydelse för hälsan.
Förankring i kursplanens syfte:
- att kunna motionera och idrotta på egen hand och med tillsammans med andra
- utvecklar kunskap om vistelse i naturen
- att utveckla kunskaper om hur man kan påverka sin hälsa
- att förebygga risker vid fysisk aktivitet.
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Att orientera sig i närliggande natur/utemiljö med hjälp av kartor.
- Kartans uppbyggnad och symboler( enkla karttecken- kartans färger, skala och symboler)
- Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten
- Säkerhet och hänsynstagande vid natur och utevistelse
- kroppsliga och mentala effekter av träning.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Aktivitet/tema | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Orientering och friluftsliv
Orientering i kända och okända marker med kartan som hjälpmedel. |
Klarar sig i skog och mark med hjälp av lite lärar-/kamratstöd. | Klarar sig i skog och mark med endast kartan som hjälpmedel. | Klarar sig mycket bra i skog och mark med karta som hjälpmedel. Kan värdera och redogöra för sina vägval. |
Orientering och friluftsliv
Kartkunskap med teckenförklaringar. |
Kunna de vanliga karttecknen och skala. | Ha god kunskap om de vanliga karttecknen och skala. | Ha mycket goda kunskaper om de vanliga karttecknen och skala, både i praktiken och i teorin. |
Orientering och friluftsliv
Utevistelser i alla årstider. Vandring och reflektion. |
Viss anpassa av klädsel och utrustning beroende på aktivitet och väder. | Anpassa av klädsel och utrustning beroende på aktivitet och väder. Vad har friluftslivet för betydelse för din hälsa? | God anpassning av klädsel och utrustning beroende på aktivitet och väder. Vad har friluftslivet för betydelse för din hälsa nu och i framtiden? |
Orientering och friluftsliv
Allemansrätten, rättigheter och skyldigheter |
Att förstå och följa de grundregler vi har i Sverige för att få nyttja vår natur. Visar det praktiskt i alla lägen. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Fokus på Hälsa. Vi kommer att arbeta utomhus nästan hela perioden. Eleverna får prova på att orientera i Lemshagas närmiljö på olika sätt samt ta del av orienteringsteori. V 40 har vi en heldag med en vandring i naturen. ?
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
- aktivt deltaga på lektionerna
- genomföra en vildmarks vandring i okänd terräng, v 40 ?
- Teoriprov- kartecken, kartans färger och vägval. v 42
Veckoplanering, när ska vi göra vad?:
Vecka | Måndag (röd) | Tisdag (grön) | Torsdag Grön,Röd |
35 | Samla varv raketen | Samla varv raketen | Kon fotboll |
36 | Distans löpning | Distans löpning | Friidrott |
37 | Friidrott IP | Friidrott | Intervaller |
38 | Friidrott | Friidrott | Coopers |
39 | Brännboll | Brännboll | Flaggan |
40 | Orientering i salen | Orientering i salen | Konfotboll |
41 | Orientering ute | Orientering ute | Orientering ute |
42 | Orientering ute | Orientering ute | Orientering ute |
Varför?
Sammanhang och aktualitet. Hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där:
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet:
Vi arbetar utifrån att sätta kunskaperna i ett meningsfullt sammanhang där eleverna ser vinsten av att kunna hitta och orientera sig i nya områden. Vi vill skapa förtrogenhet hos eleverna så att de fördjupar sina kunskaper som de redan har i orientering, genom att arbete med verklighetstrogna problem i undervisningen. Där vi arbetar praktiskt med kartor från närområdet.
Vi pedagoger är en delaktig vuxen som ser potential i elevernas tankar och teorier, en som lyssnar, utmana och möter verkligheten tillsammans med eleven.
Vi pedagoger är en delaktig vuxen som ser potential i elevernas tankar och teorier, en som lyssnar, utmana och möter verkligheten tillsammans med eleven.