Ansvarig/Ansvariga: Cristin Axörn
När, under vilka veckor? v49-v5
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Hur har broar växt fram och utvecklats? (Historiskt perspektiv)
Vad räknas som en bro? Vad är definitionen på en bro?
Hur kan man göra olika indelningar av broar?
Vad finns det för olika konstruktionstyper av broar?
Vad används för material för att bygga broar? Vilka fördelar och nackdelar finns det?
Vilka broar finns i vårt närområde? Vilka konstruktionstyper är de byggda efter och vad är de byggda av för material?
Vilken är världens högsta, längsta, kändaste bro? Vad är speciellt med dem?
Vad finns det för historiska broolyckor? Vad har hänt? Varför?
Hur gör man en skiss?
Hur gör man en ritning?
Vad är det för skillnad på en skiss och en ritning?
Vad betyder/innebär de tekniska begreppen konstruktionstyp, material, armering, ram, fackverk, hållfasthet, skiss, ritning?
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
-
- identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
- identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
- använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
Tekniska lösningar
-
- Tekniska lösningar för hållfasta och stabila konstruktioner, till exempel armering och balkformer.
- Betydelsen av egenskaper, till exempel drag- och tryckhållfasthet, hårdhet och elasticitet vid val av material i tekniska lösningar. Egenskaper hos och tillämpningar av ett antal nya material.
- Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
-
- Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar.
- Egna konstruktioner där man tillämpar principer för styrning och reglering med hjälp av pneumatik eller elektronik.
- Dokumentation i form av manuella och digitala skisser och ritningar med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt dokumentation med fysiska eller digitala modeller. Enkla, skriftliga rapporter som beskriver och sammanfattar konstruktions- och teknikutvecklingsarbete
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
28: Jämföra material och deras användning
|
29: Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar
|
30: Driva processen framåt
|
31: Använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer
|
32: Använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer
|
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Genomgångar och teori kring broar, gemensamma diskussioner, inlämningsuppgift broar (par/grupp), muntlig redovisning
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Skriftlig och praktisk inlämningsuppgift (par/grupp), diskussioner under lektioner och arbetet under laborationer/lektioner, muntlig redovisning, enskilda inlämningsuppgifter
Tidsplan:
v 49
Uppstart broar, historiskt, definitionen av broar, hur kan man dela in broar på olika sätt.
Kända broar och broolyckor i Sverige och världen.
v 50
Olika konstruktionstyper av broar. Uppstart broar, historiskt, definitionen av broar, hur kan man dela in broar på olika sätt. Olika konstruktionstyper av broar. Kända broar och broolyckor i Sverige och världen.
Genomgång och praktiskt arbete av skisser och ritningar. Indelning i par. Börja bygga sin bro.
v 2
Bygga på sin bro börja skriva på sitt inlämningsarbete
v 3
Bygga på sin bro, skriva på sitt inlämningsarbete
V. 4
Bygga på sin bro, skriva på sitt inlämningsarbete
v 5
Inlämning av arbetet (det skriftliga) samt muntlig redovisning av sin bro, hur ser bron ut? Hur tänkte ni kring stabiliteten? Hur tänkte ni kring ert brobygge? Under veckan testar vi också hur mycket vikt bron kan ta. Sista dagen för inlämning av arbetet fredag 2/2
Varför?
Sammanhang och aktualitet:
Övergripande mål från LGR11 2.2:
kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet (beskriv med egna ord):
Utifrån detta projekt tränas eleverna att arbeta självständigt
Eleverna utmanas att ta risker i konstruktionsarbetet, och därför påverkar bilens slutliga funktion inte betyget, utan det avgörande är att pröva och ompröva möjliga lösningar
Utvärdering