Ansvarig/Ansvariga: Jonas Karlhager
Vad?
Hur använder jag digitala verktyg i mitt musikskapande? Kan dessa underlätta för mig som kompositör/låtskrivare?
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
– Skapa musik samt gestalta och kommunicera egna musikaliska idéer.
– Spela och sjung i olika musikaliska former och genrer.
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
– Musikskapande
– Digitala verktyg för musikskapande, inspelning och bearbetning.
– (Sång och instrumentspel, här finns en möjlighet till bedömning när du spelat in dessa i din produktion)
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen (gärna med förklaringar då det behövs för att eleverna ska förstå):
Hur ska vi arbeta?
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
Ca 1 lektionstillfällen för textskapande.
Ca 4-5 lektioner för att bygga bakgrunden (produktion och inspelning).
Ca 4 lektioner för att redigera och spela in sång.
Varför?
Elevers närmaste musikinstrument nu för tiden är generellt en telefon, näst närmast är generellt en dator eller iPad.
Övergripande mål från LGR11 2.2:
Ta del av olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet (beskriv med egna ord):