Ansvarig/Ansvariga: Karoline Wallbeck-Hallgren
När, under vilka veckor? v.35-36
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Vad är statistik? När använder man sig av det? Hur gör man ett stapeldiagram och hur läser man av det? Hur gör man egna undersökningar?
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
– Förmåga att formulera och lösa problem:
Vi skapar egna diagram där vi utför undersökningar ur elevernas vardag.
– Förmåga att använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp:
Skapar förståelse till innehållet av diagram och kan göra stapeldiagram från information.
– Förmåga att kommunicera använda matematikens uttrycksformer:
Arbeta tillsammans i par och här kunna hjälpa och stötta sin arbetskamrat i arbetet.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Vi kommer samla, sortera, anteckna och illustrera data med streck, tabeller och stapeldiagram. Vi kommer arbeta praktiskt genom att eleverna får göra egna undersökningar utifrån eget intresse. Vi kommer också spela spel som tränar statistik (Talkapplöpning).
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Bedömning sker kontinuerligt under arbetets gång med redovisningar och samtal samt med en avslutande diagnos.
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
v.35
Vilka utomstående kan berika/gagnas av projektet?
Varför?
Sammanhang och aktualitet (hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där):
Övergripande mål från LGR11 2.2:
– kan använda sig av matematiskt tänkande för vidare studier och i vardagslivet,
– kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,