Ansvarig/Ansvariga lärare:
Ayla Lannestedt
När, under vilka veckor?
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Vilka former kan vi skapa i 2D och 3D?
Övergripande mål från LGR11 2.2:
- kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga
Förankring i kursplanens syfte:
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Grundläggande geometriska objekt, däribland punkter, linjer, sträckor, fyrhörningar, trianglar, cirklar, klot, koner, cylindrar och rätblock samt deras inbördes relationer. Grundläggande geometriska egenskaper hos dessa objekt.
- Konstruktion av geometriska objekt. Skala vid enkel förstoring och förminskning..
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Beräkningar på berörda sidor i matteboken.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Arbetsprocessen för konstruktioner i 2D dokumenterar eleverna själva i en presentation i Google presentationer.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?:
Varför?
Sammanhang och aktualitet. Hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där:
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet:
Utvärdering
Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna. Nämn två saker som fungerade bra och något som kan utvecklas:
Eventuella frågeställningar att arbeta vidare med, pedagogiska tips och idéer:
Gula ärtor som legat i blöt över natten var bättre byggmaterial än konserverade kikärtor. Kikärtorna delade mycket lättare på sig och var oproportionerliga tunga i förhållande till tandpetarna.
Eventuell pedagogisk dokumentation:
En elevs presentationen där de har dokumenterat hypoteser, metod, resultat, slutsats, reflektion och utvärdering. Presentation är gjord i google presentationer, eleven har arbetat via ipad och uppgiften delades ut i classroom till alla elever.
![]() |
Klicka för större bild |
![]() |
Klicka för större bild |
![]() |
Klicka för större bild |
![]() |
Klicka för större bild |
![]() |
Klicka för större bild |
![]() |
Klicka för större bild |
![]() |
Klicka för större bild |
![]() |
Klicka för större bild |
![]() |
Klicka för större bild |
![]() |
Klicka för större bild |