Ansvariga lärare: Sven Tell, Åsa Gustafsson,
När, under vilka veckor? v.47-51 respektive 2-7
Vad?
Frågeställning och följdfrågor
- Vilka kunskaper till mitt framtida hem behöver vi?
- Vad behöver vi veta när vi skaffar eget boende?
- Hur skapar man ett gott grupparbete?
- Vad bör man tänka på när man gör en instruktionsvideo?
Övergripande mål från LGR11 2.2
- Kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällslivet och vardagslivet.
- Kan lösa och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt.
- Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
- Kan använda moderna teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.
Förankring i kursplanens syfte
- formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
- Arbetsmiljö och ergonomi, till exempel ljudnivå och arbetsställningar.
Centralt innehåll från kursplanen
- Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Kommer senare
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Eleverna delas in i grupper och skall söka information om ett tilldelat område, tex. hur man tapetserar. Gruppen ska sedan skapa manus och spela in en film i ämnet. Filmen kommer att få feedback under arbetets gång av andra grupper. Under grupparbetet får de även utvärdera hur gruppen fungerar.
Det hela avslutas med en filmvisning för hela klassen där de får ge varandra ** och en önskan.
Filmerna visas sen för 8:orna på skolans dag.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
V.1 information, filmtips, söka fakta, se andra instruktionsfilmer
v.2 filma
v.3 filma, avstämning
v.4 / berättarröst redigering skicka in färdig film
v.5 färdigställande, filmvisning, feedback och möjlighet till att göra små ändringar på filmen.
Varför?
Sammanhang och aktualitet
Livet efter Lemshaga är ett projekt som finns i flera olika ämnen. Det är en förberedelse för det eleven kommer möta efter Lemshaga och i sitt framtida liv.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
- att våra arbeten och läroprodesser ska sättas i ett meningsfullt sammanhang och kommuniceras till verkliga mottagare.
- att aktivt söka vägar till ett fördjupat lärande, ett lärande för förståelse och mening.
- att ta tillvara vars och ens unika egenskaper och sätt att lära genom att variera arbets- och uttrycksformer och skapa olika ingångar till lärandet.
Utvärdering
Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna.
Sker efter avslutat arbete. kontinuerlig feedback under arbetet