Ansvarig: Henrik Forselius
När, under vilka veckor? v. 14
Vad?
Frågeställning:
- Kan eleven simma minst 200 meter ( valfritt simsätt) samt 50 meter ryggsim?
- Kan eleven hantera nödsituationer vid vatten?
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
- Förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land och i vatten.
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Simning i mag- och ryggläge.
- Badvett och säkerhet vid vatten. Hantering av nödsituationer vid vatten med hjälpredskap.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
E | C | A |
---|---|---|
Eleven kan simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge. | Eleven kan simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge. | Eleven kan simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge. |
Dessutom kan eleven hantera nödsituationer vid vatten med hjälpredskap under olika årstider. | Dessutom kan eleven hantera nödsituationer vid vatten med hjälpredskap under olika årstider. | Dessutom kan eleven hantera nödsituationer vid vatten med hjälpredskap under olika årstider. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Vi besöker Gustavsbergsbadet för att träna simning och livräddning i vattnet.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Om eleven kan simma- valfritt simsätt, ryggsim och ha kunskap om nödsituationer vid vatten.
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
Vecka 14: Båda klasserna åker till badet på onsdag.
Vilka utomstående kan berika/gagnas av projektet?
Föräldrar, syskon, kompisar samt övriga människor som skulle kunna hamna i en nödsituation vid vatten.