Ansvarig lärare: Henrik Forselius
När, under vilka veckor? v.6 -15 + 17-22
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
- Vilka komplexa rörelser använder vi i samband med olika aktiviteter?
- Hur kan vi stärka vår kropp?
- Varför ska vi stärka vår kropp?
- Hur kan vi bygga upp ett spel så att alla känner sig delaktiga?
Övergripande mål från LGR11 2.2:
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
- har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället.
Förankring i kursplanens syfte:
- röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang.
- planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil.
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Komplexa rörelser i lekar, spel och idrotter, inomhus och utomhus, samt danser och rörelser till musik.
- Styrketräning, konditionsträning, rörlighetsträning och mental träning. Hur dessa aktiviteter påverkar rörelseförmågan och hälsan.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Förmåga | E | C | A |
---|---|---|---|
Rörelse | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser till viss del till aktiviteten och sammanhanget. | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser relativt väl till aktiviteten och sammanhanget. | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser väl till aktiviteten och sammanhanget. |
Hur ska vi arbeta?
Genom olika praktiska pass där vi utmanar vår rörelse- och styrkeförmåga.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Genom aktivt deltagande under de olika lektionerna.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?:
Vecka | Måndag (grön) | Onsdag (dubbel) | Torsdag (röd) |
---|---|---|---|
6 | Rörelsebana | Röd: Body Joy – Hamnen (box) Samling 8.20 |
Rörelsebana |
7 | Trampett / Redskap | Grön: Body Joy – Hamnen (box) Samling 8.20 |
Trampett/ Redskap |
8 | Lekar med och utan boll | Röd: | Lekar med och utan boll |
10 | Lagspel | Grön: | Lagspel |
11 | Lagspel | Röd: | Lagspel |
12 | Lagspel | Grön: | Lagspel |
14 | Olika hinderbanor | Innebandy | |
15 | Lekar | Prov – Skadeförebyggande | |
17 | NP-Eng | NP-Eng | Lekar ute |
18 | Lekar ute | Grön: Friluftsliv | Lovdag |
19 | Fotboll | NP-Matte | Träna på eld + kondition |
20 | Träna på eld + kondition | Röd: Friluftsliv | Fotboll |
21 | Studiedag | Grön: Friluftsliv | Softboll |
22 | Softboll | Båda: ?????? |