Ansvarig lärare: Henrik Forselius
När, under vilka veckor? v.35-38
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
- Hur kan vi stärka vår kropp?
- Varför ska vi stärka vår kropp?
- Vilka komplexa rörelser använder vi i samband med friidrott och andra aktiviteter?
- Hur ser min fysiska status ut i förhållande till i våras?
Övergripande mål från LGR11 2.2:
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
- har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället.
Förankring i kursplanens syfte:
- röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang.
- planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil.
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Komplexa rörelser i lekar, spel och idrotter, inomhus och utomhus, samt danser och rörelser till musik.
- Styrketräning, konditionsträning, rörlighetsträning och mental träning. Hur dessa aktiviteter påverkar rörelseförmågan och hälsan.
- Att sätta upp mål för fysiska aktiviteter, till exempel förbättring av konditionen.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Förmåga | E | C | A |
---|---|---|---|
Rörelse | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser till viss del till aktiviteten och sammanhanget. | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser relativt väl till aktiviteten och sammanhanget. | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser väl till aktiviteten och sammanhanget. |
Hälsa & Livsstil |
Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna upplevelser och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang. | Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna upplevelser och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang. | Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna upplevelser och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Vi kommer att arbeta praktiskt och utomhus under hela perioden genom att pröva/fördjupa oss inom olika aktiviteter. En kortare reflektion kommer att fyllas i i samband med coopertestet om varför resultatet möjligtvis skiljer sig från i våras.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Genom aktivt deltagande under lektionerna samt en kortare inlämning av reflektion efter coopertest.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?:
Vecka | Måndag (grön) | Tisdag | Onsdag (dubbeltimma) | Torsdag (röd) |
---|---|---|---|---|
35 | Konditionslekar | Röd: Kondition och styrka vid Ekedalspåret. Samling 8.30 vid utegymet. Byt om hemma, duschmöjlighet efteråt på skolan. |
Lägerskola – Gotland | |
36 | Softboll (Vikarie) | Grön: Kondition och styrka vid Ekedalspåret. Samling 8.30 vid utegymet. Byt om hemma, duschmöjlighet efteråt på skolan. |
Softboll | |
37 | Coopertest/Friidrott | Röd: Orientering | Friidrott: Träning/fördjupning inför Lemshagaspelen |
|
38 | Friidrott: Träning/fördjupning inför Lemshagaspelen |
Lemshagaspelen | Utvecklingssamtal | Coopertest /Lekar |
Varför?
Sammanhang och aktualitet. Hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där:
Att ta hand om sin kropp och sin fysiska/psykiska hälsa är något som mer och mer är en trend i samhället. Elever behöver lära sig att ha en sund inställning till alla de ideal som hela tiden lyfts fram i ex. media.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet:
Vi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga.
Vi pedagoger är en delaktig vuxen som ser potential i elevernas tankar och teorier, en som lyssnar, utmana och möter verkligheten tillsammans med eleven.
Vi pedagoger är en delaktig vuxen som ser potential i elevernas tankar och teorier, en som lyssnar, utmana och möter verkligheten tillsammans med eleven.