Ansvariga lärare: Gottis och Henrik
När, under vilka veckor? v. 10-22
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Hur bygger vi upp spelet volleyboll så att alla får chansen att utveckla sin rörelseförmåga?
Kan olika aktiviteter bidra till samma typ av rörelse?
Hur påverkar leken vårt rörelsemönster?
Hur kan man anpassa sina rörelser samtidigt som vi visar hänsyn mot klasskompisar?
Övergripande mål från LGR11 2.2:
- Eleven kan lära, utforska, och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
- Eleven har fått kunskaper om och förståelse för en egna livsstilens betydelse för hälsan.
Förankring i kursplanens syfte:
- planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil.
- röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang.
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Komplexa rörelser i lekar, spel och idrotter, inomhus och utomhus.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Rörelse | ||
Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser till viss del till aktiviteten och sammanhanget. | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser relativt väl till aktiviteten och sammanhanget. | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser väl till aktiviteten och sammanhanget. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Vi kommer under tre lektioner att fördjupa oss i lagspelet volleyboll. Teknikträning, spel och prat om hur dina rörelser kan påverka spelet. Vidare kommer vi i stor utsträckning att använda leken för att på det viset ge möjligheter för olika typer av rörelsemönster.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Genom aktivt och engagerat deltagande under de praktiska momenten.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?:
Vecka | Tisdag (dubbelpass) | Onsdag (röd) | Onsdag (grön) |
---|---|---|---|
10 | Grön:Livräddning och simning | Volleyboll | Volleyboll |
11 | Röd: Livräddning och simning | Volleyboll | Volleyboll |
12 | En timma So och en timma idrott för båda klasserna. |
Volleyboll | Volleyboll |
13 | PÅSKLOV | PÅSKLOV | PÅSKLOV |
14 | Dubbelpass idrott för båda klasserna. Samling IP 8:20 |
Lekar: gorillan | |
15 | Grön: Ekedalspåret | Lekar: Ambassaden + Prickboll | |
16 | Röd: Ekedalspåret | Lekar: Önskemålslekar | |
17 | Grön: Body Joy | Catch the flag | |
18 | Röd: Body Joy | Biathlon + Fotboll | |
19 | Grön: Södersved – stormkök | Vindskydd | |
20 | Röd: Södersved – stormkök | ?? | |
21 | Grön: Allemansrätten, samling L5 | Softboll | |
22 | Röd: Allemansrätten, samling L5 | Planetspelen – Vikarie |