Ansvarig: Henrik Forselius
När, under vilka veckor? 35-42
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Vad är Orientering?
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
- att kunna motionera och idrotta på egen hand och med tillsammans med andra
- utvecklar kunskap om vistelse i naturen
- att utveckla kunskaper om hur man kan påverka sin hälsa
- att förebygga risker vid fysisk aktivitet.
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Att orientera sig i okända miljöer med hjälp av kartor och andra hjälpmedel för positionering.
- Hur olika friluftslivsaktiviteter kan planeras, organiseras och genomföras.
- Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Vi kommer att starta perioden med en teoretisk och praktisk genomgång av stormköket och planering inför övernattningen på Björnö som görs i samband med lägerskolan. Senare på terminen kommer vi ha en teoritimme där vi repeterar orienteringens grunder( karttecken, kartans färger, skala, passa kartan, ledstång mm.). Vi kommer praktiskt att träna på att orientera både i känd och okänd miljö med hjälp av karta och annat hjälpmedel.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
- aktivt deltagande både praktiskt och muntligt.
- Prov på orienteringskunskaper v.42
Aktivitet/tema | E | C | A |
---|---|---|---|
Orientering och friluftsliv
Orientering i okända marker med karta och andra hjälpmedel. |
Klarar sig i skog och mark med hjälp av lite lärar-/kamratstöd. Söker stora ledmarkeringar, vågar inte ta risker. | Klarar sig i skog och mark med endast kartan som hjälpmedel. Kan värdera vägval och vågar sig utanför de tänkta lederna. | Klarar sig mycket bra i skog och mark med karta som hjälpmedel. Kan värdera och redogöra för sina vägval. |
Orientering och friluftsliv
Kartkunskap med teckenförklaring. Kompassen-hur fungerar den? Rita i kontroller på en karta med kontrollbeskrivningar. |
Kunna de vanliga karttecknen och skala.
Kunna ta ut kompassriktningen till några enkla kontroller. Rita i kontroller på en karta. |
Ha god kunskap om de vanliga karttecknen och skala. Kunna ta sig mellan olika kontroller med hjälp av en kompass med viss säkerhet.
Rita i kontroller på en karta med rätt kontrollbeskrivning. |
Ha mycket goda kunskaper om de vanliga karttecknen och skala. Kunna ta sig mellan kontroller med hjälp av en kompass på ett säkert sätt.
Rita kontroller på en karta med rätt kontrollbeskrivning och kompassrikting. Samt skriva en förklaring för hur du tar dig till varje kontroll. |
Orientering och friluftsliv
Utevistelser i alla årstider. Planering och organisering av vistelse ute en hel dag med aktivitet, matlagning och övernattning. |
Viss anpassning av klädsel och utrustning beroende på aktivitet och väder.
Kunna laga mat med hjälp/stöd av andra i gruppen. Bidrar vid iordningställandet av läger. |
Anpassa val av klädsel och utrustning beroende på aktivitet och väder.
Kunna laga mat med viss säkerhet. Bidrar med viss säkerhet vid iordningställande av läger. |
God anpassning av klädsel och utrustning beroende på aktivitet och väder. Kunna organisera gruppen och laga mat tillsammans med dem på ett säkert sätt.
Är aktiv, drivande och bidrar med säkerhet vid iordningställande av läger. |
Orientering och friluftsliv
Allemansrätten, rättigheter och skyldigheter |
Att förstå och följa de grundregler vi har i Sverige för att få nyttja vår natur. Visar det praktiskt i alla lägen. |
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
Vecka | Tisdag (dubbel) | Torsdag (grön) | Fredag (röd) |
---|---|---|---|
35 | 8.20 – 9.20 – Röd 9.30 – 10.30 – Grön Samling i Loftet Förberedelse inför lägerskola |
Lägerskola Björnö med övernattning Båda klasserna |
Lägerskola Björnö Båda klasserna |
36 | 8.20 – 9.20 – Grön 9.30 – 10.30 – Röd Samling IP Friidrott och lek |
Friidrott och kondition | Friidrott och kondition |
37 | 8.20 – 10.20 – Grön Sal: Storgården Orienteringsteori |
Softboll | Softboll |
38 | Lemshagaspelen – Grön+Röd | Lagspel på gräsplan | Lagspel på IP |
39 | 8.20 – 10.20 – Röd Sal: Storgården Orienteringsteori |
Praktisk orientering i närmiljö | Praktisk orientering i närmiljö |
40 | 8.20 – 10.20 – Grön Samling: Idrotthallen Orientering i okänd terräng med naturpasset. |
Praktisk orientering i närmiljö | Praktisk orientering i närmiljö |
41 | 8.20 – 10.20 – Röd Samling: Idrotthallen Orientering i okänd terräng med naturpasset. |
Hel orienteringsdag för hela Ladan. Plats meddelas senare |
????? |
42 | Teoretiskt orienteringsprov Plats: ??? |
Teoretiskt orienteringsprov Plats: ??? |
Vilka utomstående kan berika/gagnas av projektet?
Varför?
Sammanhang och aktualitet (hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där):
Övergripande mål från LGR11 2.2:
- Eleven kan lära, utforska, och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
- Eleven har fått kunskaper om och förståelse för en egna livsstilens betydelse för hälsan.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet