Ansvarig: Gottis Olofsson
När, under vilka veckor? vecka 45-50
Vad?
Frågeställning:
- Hur är rörelseapparaten uppbyggd?
- Hur samspelar skelett och muskler?
- Hur ska jag lägga upp ett styrkeprogram för hela kroppen?
- Vilka olika motivationsfaktorer kan jag jobba med?
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
- planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil
- röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Att sätta upp mål för fysiska aktiviteter, till exempel förbättring av allmän styrka.
- Olika definitioner av hälsa, samband mellan rörelse, kost och hälsa.
- Styrketräning, konditionsträning, rörlighetsträning och mental träning. Hur dessa aktiviteter påverkar rörelseförmågan och hälsan.
- Ord och begrepp för och samtal om upplevelser och effekter av olika fysiska aktiviteter och träningsformer.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Kunskapskrav för betyget E: | Kunskapskrav för betyget C | Kunskapskrav för betyget A |
---|---|---|
Hälsa och livsstil | ||
Eleven kan sätta upp mål som i huvudsak är realistiska och motiverade. | Eleven kan sätta upp mål som är relativt realistiska och motiverade. | Eleven kan sätta upp mål som är realistiska och motiverade. |
Eleven kan välja övningar som i huvudsak är motiverade och anpassade till träningsprogrammets mål. | Eleven kan välja övningar som är relativt väl motiverade och anpassade till träningsprogrammets mål. | Eleven kan välja övningar som är väl motiverade och anpassade till träningsprogrammets mål. |
Eleven kan ge enkla exempel på hur rörelseapparaten är uppbyggd och har viss kunskap om kroppens anatomi. | Eleven kan ge utvecklade exempel på hur rörelseapparaten är uppbyggd och har bra kunskaper om kroppens anatomi. | Eleven kan ge välutvecklade exempel på hur rörelseapparaten är uppbyggd och har stor kunskap om kroppens anatomi. |
Rörelse | ||
Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser till viss del till aktiviteten och sammanhanget. | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser relativt väl till aktiviteten och sammanhanget. | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser väl till aktiviteten och sammanhanget. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Genom föreläsning om träningslära. Eget konstruerande av cirkelträningsprogram. Praktiskt genomförande av cirkelträningen och andra aktiviteter.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Inlämning och genomförande av eget träningsprogram och skriftligt prov på rörelseapparaten samt såklart aktivt deltagande i de praktiska momenten.
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
Vecka 45
Onsdag: Grön dubbelpass. Ekedal- Kondition och styrka
Kroppenskelett
Kroppenmuskler
Som PDF om du vill ladda ner!
Överkurs för dig som vill läsa och lära dig lite mer:
Vecka 46
Onsdag: Grön dubbelpass. Plats: Boo Rakethall
Tisdag röd Cirkelträning/Tabata
Fredag grön Cirkelträning/ Tabata
Anatomi- muskler/ intervall
Vecka 47
Onsdag: Röd dubbelpass. Plats Body Joy- Gustavsberg
genomgång eget styrkepass
Tisdag- röd: Uppvärmning/ Redaskap-styrka
Fredag:-grön: Uppvärmning/Redskap-styrka
Vecka 48
Tisdag: Grön dubbelpass. Plats Body Joy- Gustavsberg
genomgång eget styrkepass
vecka 49
Onsdag: Grön dubbelpass
Box pass i Hamnen Bodyjoy
Tisdag-Röd
Fredag-Grön
Box pass i Hamnen Bodyjoy
Vilka utomstående kan berika/gagnas av projektet?
Att skapa sig en hälsosam livsstil och förstå hur rörelseapparaten och motion hör ihop för att må bra är en kunskap för livet.