Ansvarig/Ansvariga lärare: Caroline Joons
När: Höst Termin
Vad?
Frågeställning och följdfrågor
- Hur berättar man om sina djur på landstället (husdjur och vilda djur)?
- Hur beskriver man ens egen eller annans kropp/kroppsdelar?
- Hur berättar man om ens egen eller någon annans utseende/egenskaper?
- Fritidsaktiviteter
- Grammatik ( verber i olika tempus som présent och futur proche- génitif)
- Månader- årstider- veckodargarna, språk, länder och nationaliteter
- Siffror 1-1000
- Hur man ställa frågor
Övergripande mål från LGR 11 – 2.2
- ges möjligheter att kommunicera på något ytterligare främmande språk på ett funktionellt sätt,
- kan använda kunskaper från de humanistiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
- kan samspela i möten med andra människor utifrån kunskap om likheter och olikheter i livsvillkor, kultur, språk, religion och historia,
- kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud.
Förankring i kursplanens syfte
- förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags texter,
- formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
- använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd,
- anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Centralt innehåll från kursplanen
- Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
- Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
- Olika former av samtal, dialoger och intervjuer.
- Muntlig och skriftlig information, till exempel reklam, tidtabeller och notiser.
- Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, stavning och interpunktion i det språk som eleverna möter.
- Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer.
- Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar och samtal.
- Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.
- Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar.
- Språkliga strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor och bekräftande fraser och uttryck.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
http://lemshaga.se/wp-content/uploads/2016/08/Matris_Franska_gen.pdf
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Vi ska använda La Nouvelle Chouette Bs kapitlar som underlag för att utveckla elevernas språkliga förmåga – att förstå och göra sig förstådd. Detta ska vi genomföra genom att göra varierande övningar (hör- tal- skrivövningar) samt olika stimulerande lekar.
Vi ska använda google classroom var lärare kommer att lägga till olika typ av övningar, läxor, lektionen, prov förberädelser osv.
Allt ligger på schoolsoft vid vecka planering. Det är elevers ansvar att logga in innan varje lektion och se vad man måste göra och förbereda sig på bäst sätt. Hemläxor och prov schemat ligger också på schoolsoft.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Muntligt interaktion (kontinuerligt under lektionstid) och skriftliga framställningar, samt läs- och hörövningar.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
Kola på school oft vid rubriken ”veckoplannering”
Varför?
Sammanhang och aktualitet
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
- att våra arbeten och läroprocesser ska sättas i ett meningsfullt sammanhang och kommuniceras till verkliga mottagare (autentiskt lärande).
- aktivt söka vägar till ett fördjupat lärande, ett lärande för förståelse och mening.
- ta tillvara vars och ens unika egenskaper och sätt att lära genom att variera arbets- och uttrycksformer och skapa olika ingångar till lärandet.
Utvärdering
Utvärdering av projektet tillsammans med eleverna (Vad har fungerat? Vad behöver utvecklas? Engagerade projektet eleverna?):
Tänkbara frågeställningar att arbeta vidare med, pedagogiska tips och idéer .
Vi ska använda ”exit tycket” from ”socrative”
Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna.