Ansvarig/Ansvariga: Malin Campbell
När, under vilka veckor? Röd v 49, 50 och 3. Grön v 8,10-14
Vad?
Vad är en målgrupp?
Vad är viktigt när du designar en förpackning?
Hur kan du använda färg, form och symboler för att locka en specifik målgrupp?
Vad finns det för olika slags lay-out?
Vad är typsnitt? Hur kan jag arbeta med det för att förmedla något specifikt?
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
– undersöka och presentera olika sorters bilder
– kommunicera med bilder för att uttrycka budskap
– skapa bilder
Centralt innehåll från kursplanen:
– former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas
– material och verktyg för tvådimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Inlämning av mjölkförpackning samt reflektion över det egna mjölkpaketets design.
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
Lektion 1: Genomgång om förpackningsdesign. Teckna av en förpackning. Börja skissa på sin mjölkförpackning
Lektion 2-3 Arbeta på sitt mjölkpaket
v4 Bildarbete. Projektet ska vara klart och lämnas in vid lektionens slut
Varför?
Övergripande mål från LGR11 2.2:
– Kan lösa problem och omsätta idéer till handling på ett kreativt sätt.
– Kan lära, utforska och arbeta självständigt och känna tillit till sin egen förmåga.
– Kan använda och ta del av många olika uttrycksformer.