Ansvarig/Ansvariga: Malin Campbell
När, under vilka veckor? v 36-
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
– kommunicera med bilder för att uttrycka budskap
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Det jag bedömer i detta projekt är:
Framställa bilder:
– hur du bygger upp din affisch – din layout
– hur du skapar en grafisk profil för ditt parti dvs färger, logga och typsnitt som hänger ihop – hur pass genomarbetad och genomtänkt din valaffisch är
Använda redskap:
– hur du använder och kombinerar dig av material och teknik som du väljer, såsom färg, pennor, collage och övrigt
Undersöka och presentera:
– hur du arbetar från idé till färdig affisch
– hur du presenterar och berättar om din valaffisch
Analysförmåga:
– hur du kan förklara och analysera utformandet av valaffischer och vad de vill förmedla
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Vi kommer tillsammans bestämma hur vi presenterar våra partier och valaffischer för varandra.
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
Varför?
Sammanhang och aktualitet (hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där):
Övergripande mål från LGR11 2.2:
– kan använda kunskaper från de samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv,
– kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt,
– kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga
-kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk och bild
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
- Genom Visible Thinking synliggör vi våra elevers tänkande och skapar därigenom ett fördjupat lärande, ett lärande för förståelse och mening
- Vi arbetar Reggio Emiliainspirerat, därför lyssnar vi in och tar tillvara vars och ens unika sätt att lära. Varierade kreativa arbets- och uttrycksformer möjliggör olika ingångar till lärande