Ansvarig/Ansvariga: Malin Campbell
När, under vilka veckor? v41-
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Vad är det för skillnad mellan två- och tredimensionella bilder?
Vad är en konturteckning?
Vad är en silhuettbild?
Hur skapar man form?
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
Vi skapar bilder med hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.
Undervisningen ska ge möjlighet att erhålla och använda kunskaper om olika typer av bilder i det egna bildskapandet.
Centralt innehåll från kursplanen:
Vi arbetar utifrån givna bilder och framställer utifrån dessa både två och tredimensionella bilder för att förstå skillnaden.
Vi återanvänder bilder på djur för vårat egna bildskapande.
I uppgiften använder vi oss av både plana (måleri) och formbara material (Papier maché).
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Sker efter avslutat projekt enligt elevernas val.
Varför?
Övergripande mål från LGR11 2.2:
– kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt
– kan använda och ta del av många olika uttrycksformer