Ansvarig/Ansvariga lärare: Malin Campbell
När, under vilka veckor? Solen Grön v 36-45, Solen Röd v4-8
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Hur formar vi en lerskulptur?
Vilken skulptur vill du göra till Lemshaga?
Övergripande mål från LGR11 2.2:
– kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt
– kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga
– kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud
Förankring i kursplanens syfte:
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
Uppgiftens syfte:
Att formge en skulptur för en speciell plats med en speciell betydelse/budskap Att skapa en skulptur, en tredimensionell form, i lera
Att teckna en miljöbild, eller skapa en digital presentation av din utsmyckning Att presentera en offentlig utsmyckning
Bildframställning
– Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser.
– Presentationer av eget bildskapande.
Redskap för bildframställning
– Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
– Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften
Bildanalys
– Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
– Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Hur?
Kunskapskrav
Hur ska vi arbeta?
Skulptur – Offentlig utsmyckning
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Detta bestäms tillsammans under arbetets gång.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?:
– Vad för skulptur du gjort och varför? Betydelsen av din utsmyckning.
– Var du placerat den och varför den står där?
Mejla in i Pdf format vid lektionens slut Solen Röd v 45, 2/11 och Solen Grön v 8, 22/2
Varför?
Sammanhang och aktualitet. Hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där:
I det här projektet får ni möjlighet att fundera över vår offentliga miljö och hur den tas i anspråk. Ni får även tillfälle att i fantasin få påverka miljön runt Lemshaga.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet:
Genom Visible Thinking synliggör vi våra elevers tänkande och skapar därigenom ett fördjupat lärande, ett lärande för förståelse och mening
Varierade kreativa arbets- och uttrycksformer möjliggör olika ingångar till lärande
Vi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga