Ansvarig lärare: Teacher Forselius
När, under vilka veckor? v.11-15
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
- Hur kan vi få användning i vardagen av vår nyvunna kunskap?
- När och hur använder vi de geometriska satserna?
Övergripande mål från LGR11 2.2:
- kan använda sig av matematiskt tänkande för vidare studier och i vardagslivet.
- kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt.
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
Förankring i kursplanens syfte:
- formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
- använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
- välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
- föra och följa matematiska resonemang, och
- använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Geometriska objekt och deras inbördes relationer. Geometriska egenskaper hos dessa objekt.
- Avbildning och konstruktion av geometriska objekt. Skala vid förminskning och förstoring av två- och tredimensionella objekt.
- Likformighet och symmetri i planet.
- Geometriska satser och formler och behovet av argumentation för deras giltighet.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Hur?
Hur ska vi arbeta?
I grupper om två-tre kommer ni få möjligheten att välja ett område att fördjupa er i. Ni kommer få fyra lektioner på er till ert jobb. Därefter kommer ni att hålla en genomgång för övriga klasskompisar.
Vi avslutar perioden med någon form av diagnos för att du själv skall kunna stämma av om du har koll på området.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Via aktivt deltagande under lektionerna och genom att ni gruppvis håller i en genomgång.
Jag kommer inte att bedöma er i någon specifik förmåga under det här projektet utan all lektionstid skall ses som en möjlighet att visa upp kvaliteter inom de olika förmågorna.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?:
Vecka 11:
Mån/Tis: Intro av projekt samt uppdelning i grupper.
Onsdag: Jobb i gruppen med uppgiften.
Tors/Fre: Jobb i gruppen med uppgiften.
Vecka 12
Mån/Tis: Jobb i gruppen med uppgiften.
Onsdag: Jobb i gruppen med uppgiften.
Torsdag (grön): Genomgångar om Längdskala samt Area-Volymskala
Fredag (röd): Genomgångar om Likformighet/Kongruens, Längdskala samt Area-Volymskala.
https://www.youtube.com/watch?v=-yN2m850L8Q
Vecka 13
Måndag: Genomgångar om Likformighet/Kongruens
Tisdag: Skolbio
Onsdag Grön: Genomgång om Pytagoras sats (Julian, Maja, Leo) samt Area och Volymskala (Andrea, Lova, Nellie)
Onsdag Röd: Likformighet/Kongruens, Pytagoras sats. samt Symmetri
Torsdag Grön: Genomgång om Längdskala (Chrisse, Felix), Symmetri (Sarah, Sara, Isabella) samt Pyt.sats (Hugo, Embla, Max).
Vecka 15
Måndag: Eget jobb med boken och era egna uppgifter.
Tisdag: Genomgångar om Area-Volymskala samt Längdskala.
Onsdag Röd: Eget jobb med uppgifter.
Onsdag Grön: NP-fysik
Torsdag: Diagnos + rätta själva
Fredag: Diagnos + rätta själva