Ämne/Ämnen: Religion
Elevgrupp: År 6 (Tellus)
Ansvarig/Ansvariga: Annica Kjell
När? Vt 2015
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Vad är tro?
Vad är religion?
Vilka är de fem världsreligionerna?
Var utövas religionerna? (var i världen, världsdelar)
Hur utövas religionerna?
Centralt innehåll
Religioner och andra livsåskådningar
- Ritualer och religiöst motiverade levnadsregler samt heliga platser och rum i kristendomen och i de andra världsreligionerna islam, judendom, hinduism och buddhism.
- Centrala tankegångar bakom ritualer, levnadsregler och heliga platser i kristendomen och de andra världsreligionerna, till exempel som de uttrycks i religiösa berättelser i Bibeln och andra urkunder.
- Begreppen religion och livsåskådning.
- Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu. Kristna högtider och traditioner med koppling till kyrkoåret, till exempel sånger och psalmer.
- Hur olika livsfrågor, till exempel vad som är viktigt i livet och vad det innebär att vara en bra kamrat,skildras i populärkulturen.
- Hur olika livsfrågor, till exempel synen på kärlek och vad som händer efter döden, skildras i religioner och andra livsåskådningar.
- Vad religioner och andra livsåskådningar kan betyda för människors identitet, livsstil och grupptillhörighet.
Etik
- Några etiska begrepp, till exempel rätt och orätt, jämlikhet och solidaritet.
- Vardagliga moraliska frågor som rör flickors och pojkars identiteter och roller, jämställdhet, sexualitet, sexuell läggning samt utanförskap och kränkning.
- Frågor om vad ett bra liv kan vara och vad det kan innebära att göra gott.
- (De ord som är i fetstil ska du koncentrera dig på)
Bilden visar en mobil med symboler inom de fem världsreligionerna, på väggen bakom sitter centrala begrepp från Förståelsekartan vi använder för att resonera och argumentera.
Förmågor som eleven skall utveckla och kunna använda:
Eleven ska utveckla sin förmåga att:

Bilden ovan visar hur vi hela tiden använder sambandsord för att utveckla vår förmåga att resonera. För att kunna beskriva likheter och skillnader behöver man ju veta vilka ord som synliggör detta. För att visa att jag kan se saker ur olika perspektiv, behöver jag ju veta vilka ord som synliggör att jag kan det. Därför är förståelsekartan med tillhörande sambandsord, ett ovärderligt hjälpmedel för detta.

Nyckelschema för centrala begrepp

Förståelsekartan, häfte med centrala begrepp och förmågor i praktiken

Ordlista
- Profeten
- Imam
- Koranen
- Moske´
- Allah
- Muslim
- Ramadan
- Shia
- Sunni
- Guds rike
- Evangelium
- Gamla och nya testamentet
- Kyrka
- Treenigheten
- Sakrament
- Jul
- Påsk
- Jesus
- Judendomen
- Tora
- Israel
- Synagoga
- Arken
- Rabbin
- Jahve
- Kosher
- Sabbat
- Bar/Bat Mitsva
- Hanukka
- Pesach
- Gamla testamentet, Tanak, Lagen, Profeterna, och Skrifterna
- Menora
- Davidsstjärnan
- Kippa
- Veda
- Sanskrit
- Kastsystemet
- Bhagavadgita
- Guru
- Brahman
- Atman
- Reinkarnation
- Samsara
- Karma
- Yoga
- Puja
- Dharma
- Moksha
- Buddha
- Tripitaka
- Bodhisattva
- Karma
- Sanningar om lidande/De fyra ädla sanningar
- Åttafaldiga vägen
- Nirvana
- Theravada
- Mahayana
- De tre tillflykterna
SO-rummet
Om du vill veta mer så gå in på www.so-rummet.se
Sök på:
1. Vad är grejen med kristendomen?
2. Vad är grejen med judendom?
3. Vad är grejen med islam?
4. Vad är grejen med hinduism?
5. Vad är grejen med buddism? (kan vara svårt att hitta, men det finns en kortfattad presentation på ca 3-4minuter)
Bildspelet som vi tillsammans gjort under lektionerna!
Varför?
Målen i Läroplanen- och kursplanen (strävansmål):
– fördjupar sina kunskaper om religioner och andra livsåskådningar i vår egen tid och i historisk tid,
På vilket sätt synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet:
- Att aktivt söka vägar till ett fördjupat lärande, ett lärande för förståelse och mening =>Hela tiden synliggöra hur man tänker och få diskutera detta tillsammans.
- Ta tillvara vars och ens unika egenskaper och sätt att lära genom att variera arbets- och uttrycksformer och skapa olika ingångar till lärandet => använda olika uttrycksformer (Bilder, text, ljud och Digitala/Rörliga bilder)
- Att pedagogen är en medforskande och delaktig vuxen, en mentor som ser potentialen i elevens tankar och teorier, en som lyssnar, utmanar och möter verkligheten tillsammans med eleven => Vi kommer noggrant dokumenterar elevernas tankar och låta dessa vägleda oss framåt.
- Genom att utveckla vår pedagogiska dokumentation öka medvetenheten om hur vi lär och arbetar => Introducera det bloggverktyg som följer med vår nya hemsida och hitta pedagogiska användningsområden för våra elever


Det är viktigt att inte bara lära sig rabbla allting utantill, därför lägger vi mycket tid på att samtala och diskutera. I samtalen befästs inte bara kunskaper, utan man får även en chans att uttrycka tankar och frågor, dvs sätta egna ord på kunskaperna.

Detta kommer att bedömas:
– kunna reflektera över och formulera sig i för henne eller honom viktiga livsfrågor,
Sammanhang och aktualitet:
Religion och livsåskådning är alltid aktuellt. Särskilt kanske i årskurs 6 eftersom många i denna ålder börjar fundera på livet, moraliska frågeställningar och vad det innebär att göra gott.
Hur?
Tillsammans med eleverna:
Hur ska vi arbeta?
Skriftliga förhör
Vilka omfattas av projektet?
Vilka utomstående kan berika/gagnas av projektet?
Tolkning och eventuell omformulering av mål och betygskriterier i matrisen, samtliga inblandade ska förstå vad som står i den.
![]() |
Klicka för större bild |
![]() |
Klicka för större bild |
![]() |
Klicka för större bild |
Utvärdering
Tänkbara frågeställningar att arbeta vidare med