Ansvarig/Ansvariga lärare: Ingela Eriksson
När, under vilka veckor? VT-17, v.7-23
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Vilka religioner finns i Sverige?
Vad vet du om de olika religioner?
Vilka platser för religion finns där du bor?
Får man behandla någon annorlunda på grund av att den tror på en viss religion?
Övergripande mål från LGR11 2.2:
- kan samspela i möten med andra människor utifrån kunskap om likheter och olikheter i livsvillkor, kultur, språk, religion och historia,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
Förankring i kursplanens syfte:
Undervisningen i ämnet religionskunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om religioner och andra livsåskådningar i det egna samhället och på andra håll i världen. Genom undervisningen ska eleverna bli uppmärksamma på hur människor inom olika religiösa traditioner lever med, och uttrycker, sin religion och tro på olika sätt.
Undervisningen ska även ge kunskap om och förståelse för hur kristna traditioner har påverkat det svenska samhället och dess värderingar.
Undervisningen ska stimulera eleverna att reflektera över olika livsfrågor, sin identitet och sitt etiska förhållningssätt. På så sätt ska undervisningen skapa förutsättningar för eleverna att utveckla en personlig livshållning och förståelse för sitt eget och andra människors sätt att tänka och leva.
Centralt innehåll från kursplanen:
- Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom.
- Kristendomens roll i skolan och på hemorten förr i tiden.
- Religioner och platser för religionsutövning i närområdet.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Eleven kan samtala om elevnära livsfrågor. Dessutom beskriver eleven några platser för religionsutövning och kopplar samman dessa med religioner som utövas i närområdet. Eleven kan ge exempel på någon högtid, symbol och central berättelse från kristendomen, islam och judendomen. Dessutom ger eleven exempel på kristendomens roll i skolan och hemorten förr i tiden. Eleven kan också söka information om samhället och naturen genom enkla intervjuer, observationer och mätningar och göra enkla sammanställningar av resultaten så att innehållet klart framgår.
Hur?
Hur ska vi arbeta?
- Vi börjar vårt projekt med att använda oss av VT-rutinen ”Think, puzzel, explore” för att ta reda på elevernas tidigare kunskaper och förståelse för de olika religionerna.
- Vi kommer att läsa, se på film samt söka fakta för att få veta mer om de olika religionerna.
- Olika tro i världen: Vad har eleverna sett under sina resor?
- Barnen uppmuntras att ta med sig olika saker från olika religioner.
Buddha mm, bilder från resor, bildspel
-
Vi får besök av olika ”experter” som vi bjuder in.
-
Vi gör studiebesök.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Redovisning och bedömning sker kontinuerligt under arbetets gäng. Vi avslutar vårt projekt med VT-rutinen ”I used to think, now I know” där eleverna får redovisa sin nya kunskap inom området.
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
Varför?
Sammanhang och aktualitet.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet:
Vi ser gruppen som som en resurs i lärandet och genom allas olikheter berikar vi varandra. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga. Vi sätter in det vi arbetar med i meningsfulla sammanhang och visar på nyttan av att kunna förmedla oss till andra. Vi arbetar mycket muntligt i grupp vilket stärker gemenskapen och visar på styrkan av att lära tillsammans. Vi dokumenterar det vi arbetar med för att kunna gå tillbaka och se vad vi lärt oss.