Ansvarig/Ansvariga: Marie Moberg
När, under vilka veckor? V.18-21
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Hur gör vi en tidning tillsammans? Hur gör vi så att alla känner sig delaktiga? Hur tar vi reda på vad barn kan vara intresserade av när det gäller miljö, natur och hållbarhet?
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
Vi utvecklar förmågan i att kommunicera i både tal och skrift.
Vi tränar även på att söka och kritiskt värderar information från olika källor.
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Använda lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
- Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar.
- Enkla former för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå igenom sin text och göra förtydliganden.
- Handstil och att skriva på dator.
- Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
- Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
- Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare. Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.
- Beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn, och hur deras innehåll kan organiseras.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Eleven kan läsa bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt.
Eleven kan samtala om elevnära frågor och ämnen genom att ställa frågor, ge kommentarer och framföra egna åsikter. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att innehållet tydligt framgår.
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Vi skapar en tidning där alla ska vara delaktiga i att skapa en artikel och sedan valfria delar som de tycker ska finnas med i tidningen. Vi har samlingar då vi arbetar med gemensamma tankekartor och delar med oss av tankar och idéer.
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
V. 18 Brevet kommer från ”Håll Sverige Rent”
Vilka utomstående kan berika/gagnas av projektet?
Familjerna som får läsa tidningen, Grön Flagg och läsarna i bloggen. Skolkamrater.
Varför?
Sammanhang och aktualitet (hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där):
Vi har tidigare arbetat med att skriva faktatexter med hjälp av nyckelord. Vi ska nu utveckla detta vidare med ett syfte och med specifika mottagare.
Övergripande mål från LGR11 2.2:
- kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
- kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
- har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
- har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället,
- kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande, och
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Vi ser gruppen som en resurs i lärandet och genom allas olikheter berikar vi varandra. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga. Vi deltar i en ömsesidig dialog där respekten för varandra är i fokus. En viktig ingrediens i lärandet är att vårt projekt sätts in i meningsfullt sammanhang med en speciell mottagare i tanken. Vi är öppna för olika sätt att uttrycka sig så alla får möjlighet att lyckas och utvecklas utifrån sin egen förmåga. Vi vill också genom brevet sätta in projektet i ett autentiskt sammanhang där vi är viktiga för att detta ska kunna genomföras.