Ansvarig lärare: Henrik Forselius
När, under vilka veckor? v.43-48
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
- Vilka komplexa rörelser använder vi i samband med olika aktiviteter?
- Hur kan vi bygga upp ett spel/aktivitet så att alla känner sig delaktiga?
- Vad är Fair Play?
- Varför skall vi delta i aktiviteterna?
- Hur ser min fysiska status ut i förhållande till våras?
Övergripande mål från LGR11 2.2:
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
- har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället.
Förankring i kursplanens syfte:
- röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang,
- planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil,
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Komplexa rörelser i lekar, spel och idrotter, inomhus och utomhus, samt danser och rörelser till musik.
- Styrketräning, konditionsträning, rörlighetsträning och mental träning. Hur dessa aktiviteter påverkar rörelseförmågan och hälsan.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
E |
C |
A |
Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser till viss del till aktiviteten och sammanhanget. | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser relativt väl till aktiviteten och sammanhanget. | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser väl till aktiviteten och sammanhanget. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Vi kommer att arbeta praktiskt och inomhus under hela perioden genom att pröva/fördjupa oss inom olika aktiviteter.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Genom aktivt deltagande under lektionerna, en kort utvärdering om min fysiska status. Ha extra fokus på hur varje elev uppträder mot och med varandra.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
Vecka 43: Bollekar – Fireball, Ambassaden, Spökboll (Embla, Elin, Nicole, Andrea)
Vecka 45: Kryssardrottning/kung, ögat ser (Emelia, Lova, Nellie)
Vecka 46: Lagspel (Hugo, Leo, Max
Vecka 47: Boxercise (Crisse, Julian) + något mer
Vecka 48: Lekar (Alva, Maja, Rosanna
Varför?
Sammanhang och aktualitet. Hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där:
Att ta hand om sin kropp och sin fysiska/psykiska hälsa är något som mer och mer är en trend i samhället. Elever behöver lära sig att ha en sund inställning till alla de ideal som hela tiden lyfts fram i ex. media.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet:
Vi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga.
Vi pedagoger är en delaktig vuxen som ser potential i elevernas tankar och teorier, en som lyssnar, utmana och möter verkligheten tillsammans med eleven.
Vi pedagoger är en delaktig vuxen som ser potential i elevernas tankar och teorier, en som lyssnar, utmana och möter verkligheten tillsammans med eleven.