Ansvarig/Ansvariga: Patrik
När, under vilka veckor? V.34-43
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Vad är ett politiskt val?
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
* Politiska ideologier och hur de svenska partiväsendet har utvecklats.
* Sveriges politiska system med EU, riksdagen, regeringen, landsting och kommuner. Vart olika beslut fattas och hur de påverkar individer, grupper och samhället i stort. Sveriges grundlagar.
* Några stats och styrelseskick i världen.
* Europeisk och nordiskt samarbete, dess bakgrund och innehåll.
* Hur hushållens, företagens och den offentliga ekonomin hänger samman. Orsaker till förändring i samhällsekonomin och vilka effekter de kan få för individer och grupper.
* Hur länder och regioners ekonomi hänger samman och hur olika regioners ekonomier förändras i en globaliserad värld.
* Arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor, till exempel arbetsmiljö och arbetssätt. Utbildningsvägar, yrkesval och entrepenörskap i ett globalt samhälle. Några orsaker till individers val av yrke och till löneskillnader.
* Skillnader mellan människors ekonomiska resurser, makt och inflytande beroende på kön, etnicitet och socioekonomiska bakgrund. Samband mellan ekonomisk bakgrund, utbildning, boende och välfärd. Begreppen jämlikhet och jämställdhet.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Föreläsning
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
* Avslutningsvis har vi skolval med hela högstadiet. Resultatet kommer vi sedan utvärdera.
* Visning av film och utfrågning av partierna
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
Vilka utomstående kan berika/gagnas av projektet?
Varför?
Sammanhang och aktualitet (hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där):
Övergripande mål från LGR11 2.2:
• kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
• kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden,
• kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande, och
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
- Vi utmanar varandra att ta risker och våga misslyckas för att kunna växa och utvecklas
- Våra arbeten och läroprocesser sätts i ett meningsfullt sammanhang och kommuniceras till verkliga mottagare
- Genom Visible Thinking synliggör vi våra elevers tänkande och skapar därigenom ett fördjupat lärande, ett lärande för förståelse och mening
- Vi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga
Utvärdering
Utvärdering av projektet tillsammans med eleverna (Vad har fungerat? Vad behöver utvecklas? Engagerade projektet eleverna?):
Tänkbara frågeställningar att arbeta vidare med, pedagogiska tips och idéer:
* Hur ser det ut i andra länder.
Pedagogisk dokumentation
Matrisen
Förklara orsaker och samband |
Kan föra enkla resonemang om orsaker och samband.
|
Kan föra utvecklade resonemang om orsaker och samband.
|
Kan föra välutvecklade resonemang om orsaker och samband.
|
Konsekvenser |
Kan föra enkla resonemang om konsekvenser.
|
Kan föra utvecklade resonemang om konsekvenser.
|
Kan föra välutvecklade resonemang om konsekvenser.
|
Perspektiv |
Kan utgå från några givnaperspektiv.
|
Kan utgå från fleragivna perspektiv.
|
Kan utgå från dolda perspektiv.
|
Jämförelser |
Kan göra enkla jämförelser om likheter ellerskillnader.
|
Kan göra utvecklade jämförelser om likheter och skillnader.
|
Kan göra utvecklade jämförelser om likheter och skillnader mellan givna och dolda saker.
|
Slutsats/kärna: |
Kan redogöra för enkla och till viss del underbyggda slutsatser.
|
Kan redogöra för utvecklade och relativt välunderbyggda slutsatser.
|
Kan redogöra för välutvecklade och väl underbyggda slutsatser.
|