Ansvarig/Ansvariga: Patrik
När, under vilka veckor? 34-43
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
Orsaker/samband
Se konsekvenser
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
* Politiska ideologier och hur de svenska partiväsendet har utvecklats.
* Sveriges politiska system med EU, riksdagen, regeringen, landsting och kommuner. Vart olika beslut fattas och hur de påverkar individer, grupper och samhället i stort. Sveriges grundlagar.
* Några stats och styrelseskick i världen.
* Aktuella samhällsfrågor, hotbilder och konflikter i Sverige och världen. FN:s syfte och huvudsakliga uppdrag, andra former av internationell konflikthantering och folkrätten i väpnade konflikter.
* Europeisk och nordiskt samarbete, dess bakgrund och innehåll.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar:
1. Hur sociala, mediala, rättsliga, ekonomiska och politiska strukturer i samhället är uppbyggda och fungerar. 2. Hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra 3. mellan olika faktorer som har betydelse för individers möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation. Reflektera, analysera och kritiskt granska: Lokala, nationella och globala samhällsfrågor, demokratiska rättigheter och skyldigheter, samt om för- och nackdelar med olika former för gemensamt beslutsfattande |
|||
Förklara orsaker och samband | Kan föra enkla resonemang om orsaker och samband.
|
Kan föra utvecklade resonemang om orsaker och samband.
|
Kan föra välutvecklade resonemang om orsaker och samband.
|
Konsekvenser | Kan föra enkla resonemang om konsekvenser.
|
Kan föra utvecklade resonemang om konsekvenser.
|
Kan föra välutvecklade resonemang om konsekvenser.
|
Perspektiv | Kan utgå från några givnaperspektiv.
|
Kan utgå från flera givnaperspektiv.
|
Kan utgå från dolda perspektiv.
|
Jämförelser | Kan göra enkla jämförelser om likheter ellerskillnader.
|
Kan göra utvecklade jämförelser om likheter ochskillnader.
|
Kan göra utveckladejämförelser om likheter ochskillnader mellan givna och doldasaker.
|
Slutsats/kärna: | Kan redogöra för enkla och till viss del underbyggda slutsatser.
|
Kan redogöra för utvecklade och relativt välunderbyggda slutsatser.
|
Kan redogöra för välutvecklade och väl underbyggda slutsatser.
|
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
Vilka utomstående kan berika/gagnas av projektet?
Vi bygger goda demokratiska medborgare med förståelse för hur en demokrati fungerar och vilka rättigheter och skyldigheter man har som individ.
Varför?
Sammanhang och aktualitet (hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där):
Övergripande mål från LGR11 2.2:
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
- kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden,
- har fått kunskaper om samhällets lagar och normer, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar i skolan och i samhället,
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
- Våra arbeten och läroprocesser sätts i ett meningsfullt sammanhang och kommuniceras till verkliga mottagare
- Vi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga
- Vår skola ska genomsyras av ett demokratiskt förhållningssätt och ett uppskattande av olikhet