Hej!
Nu närmar vi oss ett välbehövligt höstlov, men först ett veckobrev, en helg och ytterligare en spännande vecka… Bilderna kommer från tisdagens härliga förmiddag vid scoutstugan. Tack Gottis, Sara och Lisen.
Kunskaper
Utveckling och lärande
Under tisdagen fick både jag (Cissi) och Sara förmånen att vara med på dramalektionerna. Det är Maria från Kulturskolan som håller i lektionen. Detta är en omtyckt och mycket lärorik lektion.
Drama
Dramalektionen startar med en koncentration- och fokusövning genom att under tystnad leta upp en nyckel som jag gömt i rummet och sedan sätta sig i dramaringen.
Trollerityget ligger framme och vi trollar tillsammans: Hockus pockus filijockus!! Trollerityget börjar röra på sig och eleverna gissar att det är en robot vi trollat fram. Vi tittar på robotens rörelsemönster som vi sedan använder i en uppvärmningslek (robot och slime). Därefter delas gruppen in i två grupper där en grupp i taget fårvara publik och den andra får vara arbetande robotar och byggmaterial. Robotarna får i uppgift att bygga olika saker som jag viskar till dem med byggmaterialet, sedan får publiken gissa vad robotarna har byggt. I denna övning använder eleverna samarbete, gestaltning, fantasi och kreativitet. Vi avslutar dagens dramapass men en koncentrations och fokus övning som heter blodig potatis. Hälsningar Maria
Robotar
Just temat med robotar tycker vi passar väldigt bra i vår klass just nu, eftersom vi har börjat jobba med robotar under Saras tekniklektion på fredagarna. Vad är en robot? Hur fungerar en robot? Om du skulle göra en robot, vad skulle den kunna göra och varför? Skulle den ha några knappar? Vad är det för skillnad mellan en robot och en dator?
Matematik
Multiplikation
Veckans nya område i matematiken är multiplikation. Det är ett mycket omtyckt område. Dock handlar det inte om att kunna rabbla tabellerna, utan att förstå vad det är man egentligen gör när man multiplicerar. Som vanligt har vi startat lektionerna med ett problem som eleverna har fått arbeta med i små grupper. Därefter har vi försökt att hitta så många olika lösningar som möjligt för att nå svaret. Sedan noterar vi hur vi tänker i loggboken och till sist arbetar vi i arbetsboken.
Om tid finns har eleverna även fått arbeta med multiplikation på någon app på sin I-pad. Vi har även målat bilder med multiplikationsuppgifter och hoppat två-skutt på golvet i gröna klassrummet.
Svenska
Läsgrupper
I tisdags fick eleverna börja läsa några böcker i läsgrupper. Vi har fått låna läsgruppsböcker från biblioteket i Brunn. Eleverna sitter i små grupper och läser högt för varandra. De kan anpassa hur mycket de vill läsa. Barnen var mycket lyhörda för varandra. Någon läste en hel sida och någon en halv, det spelade mindre roll. Det viktiga var själv innehållet och en fin lässtund.
Normer och värden
Känslospanare
Veckans känslolektion handlade om ilska. Vad gör dig arg? Vad kan man göra om man är arg? Vi pratade om att det är okej att vara arg och att visa sin ilska, men att man aldrig får skada någon.
Eleverna gav exempel på vad man kan göra om man är arg; slå i kudden, gå ut och springa, skrika…
FN-samling
Under veckan har vi planerat och förberett in för nästa veckas FN-samling i Musikladan. Det är Uranus och Lilla kören som håller i programmet. De elever som inte är med i kören ska läsa och berätta om FN och Barnkonventionen samt välkomna alla elever som kommer på samlingen.
Samlingen är på onsdag kl 9.50.
Skola och hem
Veckans elev
Vi hade två fina veckans elev-samlingar. Vi fick lära känna Nora och Nora lite bättre:
Nora i röda gruppen hade bjudit med sin mamma som arbetar som narkosläkare.
Även gröna gruppen kommer att få ta del av information och kunskap som röda gruppen fick.
Nästa vecka är det Alicia i gröna gruppen och Milton som är veckans elev.
Nalledagen
På fredag nästa vecka får alla elever ta med sig en nalle eller gosedjur. Vi firar den sk ”Nalledagen”. Många elever har efterfrågat den här dagen under en längre tid.
Vi kommer att lära känna nallarna och leka med dem under våra blandade grupper under fredagen.
Den nalle som ditt barn tar med sig får vara max 30 cm.
Nästa vecka:
Måndag: Känslospanare: Vi kollar lite extra efter om vi ser några barn som är ledsna.
Tisdag: Bild, drama, läsgrupper
Onsdag: Veckans läsläxa förhörs men ingen ny läsläxa delas ut över lovet. Läs gärna en bok hemma! Idrott
Torsdag: Vi åker till biblioteket
Fredag: Nalledagen, Veckans elev-samling
Trevlig helg!
Cissi, Sara, Lisen och Vincent
15 kommentarer
Tack för en fin vecka 🙂
Vi har läst .Det ska bli kul att få ta med sig ett gosedjur.
Det var roligt att Noras mamma var och hälsade på.
Den här veckan har varit rolig tycker Matilda.
Läst. Roligt att höra Nora J berätta om sig själv. /Alicia
PS Matilda glömde att fråga var ”NyNoras” mamma jobbade…
Elly ser särskilt fram emot nalledagen
Det bästa var att gå till scoutstugan och att ha drama.
Det var roligt att gå till scoutstugan och att ha drama.
Bra vecka! Får föräldrar komma och titta på FN-samlingen?
Tråkigt att jag inte var där på tisdagen, ni verkar ha haft kul! Jag gillar när vi jobbar med känslorna.
Noras pappa har läst! Scoutstugan var roligt! Nora har svårt att bestämma vilken nalle som ska få följa med på fredag!
Jessie har läst
Vi har läst och valt nalle till fredag.
Tack för en bra vecka, det va kul att gå till scoutstugan.
/Malte
Kommenteringen är stängd.