Ansvarig lärare: Henrik Forselius
När, under vilka veckor? v.11-16
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
- Vilka komplexa rörelser använder vi i samband med olika aktiviteter?
- Hur kan vi stärka vår kropp?
- Varför ska vi stärka vår kropp?
- Hur kan vi bygga upp ett spel så att alla känner sig delaktiga?
Övergripande mål från LGR11 2.2:
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
- har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället.
Förankring i kursplanens syfte:
- röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang.
- planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil.
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Komplexa rörelser i lekar, spel och idrotter, inomhus och utomhus, samt danser och rörelser till musik.
- Styrketräning, konditionsträning, rörlighetsträning och mental träning. Hur dessa aktiviteter påverkar rörelseförmågan och hälsan.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Förmåga | E | C | A |
---|---|---|---|
Rörelse | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser till viss del till aktiviteten och sammanhanget. | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser relativt väl till aktiviteten och sammanhanget. | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser väl till aktiviteten och sammanhanget. |
Hur ska vi arbeta?
Genom olika praktiska pass där vi utmanar vår rörelse- och styrkeförmåga.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Genom aktivt deltagande under de olika lektionerna.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?:
Vecka 11:
Tisdag/Fredag: Lite längre uppvärmningslek och därefter jobbar vi med redskap (räck, ringar, matta).
Onsdag: BodyJoy för Röd. Samling 8:20. BodyBalance.
Vecka 12:
Tis/Fre: Lite längre uppvärmningslek och därefter jobbar vi med redskap (räck, ringar, matta).
Onsdag: BodyJoy för Grön. Samling 8:20. BodyBalance
Vecka 13
Tisdag: Skolbio
Onsdag: BodyJoy för Röd. Samling 8:20. BodyBalance
Fredag: Påsklov
Vecka 15
Tisdag: Löpträning utomhus. (Hallen upptagen)
Onsdag: NP-Fysik
Fredag: Volleyboll (ni behöver träna…..)
Vecka 16
Tisdag: Volleyboll (ni behöver oxå träna..)
Onsdag: NP-So
Fredag: Volleyboll (spel på stor plan)
Varför?
Sammanhang och aktualitet. Hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där:
Att ta hand om sin kropp och sin fysiska/psykiska hälsa är något som mer och mer är en trend i samhället. Elever behöver lära sig att ha en sund inställning till alla de ideal som hela tiden lyfts fram i ex. media.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet:
Vi pedagoger är en delaktig vuxen som ser potential i elevernas tankar och teorier, en som lyssnar, utmana och möter verkligheten tillsammans med eleven.
Utvärdering
Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna. Nämn två saker som fungerade bra och något som kan utvecklas:
Eventuella frågeställningar att arbeta vidare med, pedagogiska tips och idéer:
Eventuell pedagogisk dokumentation: