Ansvarig/Ansvariga: Maggie Morkos
När, under vilka veckor? v.35-37
Vad?
Repetition av tidigare/gamla kunskaper.
Frågeställning (och följdfrågor):
– Vilka kunskaper kan/behöver vi repetera från tidigare årskurs?
– Kommer vi ihåg hur vi ska uttala olika saker på franska?
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
Genom undervisningen i ämnet moderna språk ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags texter,
- formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
- använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda,
- anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang, och
- reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där språket används.
Centralt innehåll från kursplanen:
- Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
- Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
- Åsikter, känslor och erfarenheter.
- Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där språket används.
- Tydligt talat språk och texter som är instruerande och beskrivande från olika medier.
- Olika former av samtal, dialoger och intervjuer.
- Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form och innehåll.
- Olika sätt att söka och välja texter och talat språk från Internet och andra medier.
- Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, stavning och interpunktion i det språk som eleverna möter.
- Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar.
- Språkliga strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor och bekräftande fraser och uttryck.
- Språkliga företeelser för att förtydliga och berika kommunikationen som uttal och intonation, stavning och interpunktion, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Detta är en möjlighet att repetera det man bör kunna från tidigare årskurs och därav få högre resultat/bedömning på de olika kunskapskrav på kommande läxförhör/prov.
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Vi kommer under de kommande veckor att gå tillbaka till tidigare årskurs/kursplan och repetera. Vi ska repetera både stavning och uttal av gamla glosor och grammatik/verb.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Vi kommer att jobba i grupp och enskild. Detta är en möjlighet att repetera det man bör kunna från tidigare årskurs inför kommande prov/förhör.
Varför?
Sammanhang och aktualitet:
Man behöver kontinuerligt stanna upp och gå tillbaka för att se vad vi behöver ta igen och vilka kunskaper som inte sitter som de ska.