Ansvarig lärare: Henrik Forselius
När, under vilka veckor? vecka 38-42
Vad?
Frågeställning och följdfrågor
-
Vad är Orientering?
- Varför är det bra att kunna läsa kartor?
- Hur klär jag mig för att vara ute i naturen?
- Hur kan jag hitta kraft och energi i naturen?
Övergripande mål från LGR11 2.2
- Eleven kan lära, utforska, och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
- Eleven har fått kunskaper om och förståelse för en egna livsstilens betydelse för hälsan.
Förankring i kursplanens syfte
- att kunna motionera och idrotta på egen hand och med tillsammans med andra
- utvecklar kunskap om vistelse i naturen
- att utveckla kunskaper om hur man kan påverka sin hälsa
- att förebygga risker vid fysisk aktivitet.
Centralt innehåll från kursplanen
- Att orientera sig i närliggande natur/utemiljö med hjälp av kartor.
- Kartans uppbyggnad och symboler( enkla karttecken- kartans färger, skala och symboler)
- Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten
- Säkerhet och hänsynstagande vid natur och utevistelse
- kroppsliga och mentala effekter av träning.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Aktivitet/tema | E | C | A |
---|---|---|---|
Orientering och friluftsliv
Orientering i kända och okända marker med kartan som hjälpmedel. |
Klarar sig i skog och mark med hjälp av lite lärar-/kamratstöd. | Klarar sig i skog och mark med endast kartan som hjälpmedel. | Klarar sig mycket bra i skog och mark med karta som hjälpmedel. Kan värdera och redogöra för sina vägval. |
Orientering och friluftsliv
Kartkunskap med teckenförklaringar. |
Kunna de vanliga karttecknen och skala. | Ha god kunskap om de vanliga karttecknen och skala. | Ha mycket goda kunskaper om de vanliga karttecknen och skala, både i praktiken och i teorin. |
Orientering och friluftsliv
Utevistelser i alla årstider. Vandring och reflektion. |
Viss anpassa av klädsel och utrustning beroende på aktivitet och väder. | Anpassa av klädsel och utrustning beroende på aktivitet och väder. Vad har friluftslivet för betydelse för din hälsa? | God anpassning av klädsel och utrustning beroende på aktivitet och väder. Vad har friluftslivet för betydelse för din hälsa nu och i framtiden? |
Orientering och friluftsliv
Allemansrätten, rättigheter och skyldigheter |
Att förstå och följa de grundregler vi har i Sverige för att få nyttja vår natur. Visar det praktiskt i alla lägen. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
- aktivt deltaga på lektionerna samt under vandringsdagen.
- lämnar in en reflektion kring ”hälsa i skogen”. Vad får mig att må bra?
- Teoriprov- karttecken, kartans färger, vägval mm
orienterings-teori
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
Vecka |
Tisdag (r+g) | Onsdag (grön) | Torsdag (röd) |
38 |
Orienteringsteori | Orienteringsteori | |
39 |
Orientering – Lemshaga | Orientering – Lemshaga | |
40 |
Ev. Vandring | Orientering – Lemshaga | Orientering – Lemshaga |
41 |
Orientering – Hemligt | Orientering – Hemligt | |
42 |
Teoriprov orientering | Teoriprov orientering | |
43 |
Varför?
Sammanhang och aktualitet
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Vi arbetar utifrån att sätta kunskaperna i ett meningsfullt sammanhang där eleverna ser vinsten av att kunna hitta och orientera sig i nya områden. Vi vill skapa förtrogenhet hos eleverna så att de fördjupar sina kunskaper som de redan har i orientering, genom att arbete med verklighetstrogna problem i undervisningen. Där vi arbetar praktiskt med kartor från närområdet.
Vi pedagoger är en delaktig vuxen som ser potential i elevernas tankar och teorier, en som lyssnar, utmana och möter verkligheten tillsammans med eleven.