Ansvarig lärare: Mr F.
När, under vilka veckor? vecka 39-??
Vad?
Frågeställning och följdfrågor
- När kan du ha nytta av att kunna läsa en karta?
- Vad finns det för hjälpmedel att använda när jag ska orientera förutom en karta?
- Hur klär jag mig för att vara ute i naturen?
- Hur påverkas jag av allemansrätten?
Övergripande mål från LGR11 2.2
- Eleven kan lära, utforska, och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
- Eleven har fått kunskaper om och förståelse för en egna livsstilens betydelse för hälsan.
Förankring i kursplanens syfte
- att kunna motionera och idrotta på egen hand och med tillsammans med andra
- utvecklar kunskap om vistelse i naturen
- att utveckla kunskaper om hur man kan påverka sin hälsa
- att förebygga risker vid fysisk aktivitet.
Centralt innehåll från kursplanen
- Att orientera sig i okända miljöer med hjälp av kartor och andra hjälpmedel för positionering.
- Hur olika friluftslivsaktiviteter kan planeras, organiseras och genomföras.
- Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Aktivitet/tema | E | C | A |
---|---|---|---|
Orientering och friluftslivOrientering i okända marker med karta och andra hjälpmedel. | Klarar sig i skog och mark med hjälp av lite lärar-/kamratstöd. Söker stora ledmarkeringar, vågar inte ta risker. | Klarar sig i skog och mark med endast kartan som hjälpmedel. Kan värdera vägval och vågar sig utanför de tänkta lederna. | Klarar sig mycket bra i skog och mark med karta som hjälpmedel. Kan värdera och redogöra för sina vägval. |
Orientering och friluftslivKartkunskap med teckenförklaring.Kompassen-hur fungerar den?
|
Kunna de vanliga karttecknen och skala.Kunna ta ut kompassriktningen till några enkla kontroller. | Ha god kunskap om de vanliga karttecknen och skala.Kunna ta sig mellan olika kontroller med hjälp av en kompass med viss säkerhet. | Ha mycket goda kunskaper om de vanliga karttecknen och skala.Kunna ta sig mellan kontroller med hjälp av en kompass på ett säkert sätt. |
Orientering och friluftslivUtevistelser i alla årstider. Planering och organisering av vistelse ute en hel dag. | Viss anpassning av klädsel och utrustning beroende på aktivitet och väder. | Anpassa val av klädsel och utrustning beroende på aktivitet och väder. | God anpassning av klädsel och utrustning beroende på aktivitet och väder. |
Orientering och friluftslivAllemansrätten, rättigheter och skyldigheter | Att förstå och följa de grundregler vi har i Sverige för att få nyttja vår natur. Visar det praktiskt i alla lägen. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Vi kommer att starta perioden med en teoretisk timme där vi repeterar orienteringens grunder( karttecken, kartans färger, skala, passa kartan, ledstång mm.). Vi kommer praktiskt att träna på att orientera både i känd och okänd miljö med hjälp av karta och kompass.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
- aktivt deltagande både praktiskt och muntligt.
- Prov på orienteringskunskaper v.42
Vanliga karttecken: karttecken
orienteringsteori-bildspel
Orienteringsteori kopia som PDF
Film om kompassriktning: https://www.youtube.com/watch?v=4O8DmkAC2wI
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
Vecka |
Tisdag (Grön) |
Onsdag (”Dubbel”) |
Torsdag (Röd) |
Fredag (Båda) |
39 |
Lemshagaspelen |
Röd: Teori + Praktik med kompassen. Samling L5 |
Löpning ute. |
|
40 |
Orientering närområdet |
Grön: Teori + Praktik med kompassen. Samling L5 |
Orientering närområdet |
Tabata inne. |
41 |
Orientering närområdet |
Röd: Längre bana. Test inför Hellasgården. |
Orientering närområdet |
Tabata inne. |
42 |
Orientering eller Lagspel |
Grön: Längre bana. Test inför Hellasgården. |
Orientering eller Lagspel |
Hellasgården. Heldag med teori och praktik |
43 |
Tabata inne. |