Neptunus veckobrev v 40

Hej alla fina Neptunusfamiljer!

Tack för ännu en fin vecka tillsammans! Vi är så glada över alla positiva barn som hela tiden vill lära sig nya saker och som spritter av nyfikenhet och kreativitet.

 

Form och mönster i naturen
Den här veckan har gröna gruppen fått lära känna den kände engelske formgivaren William Morris.
Han levde för ungefär hundra år sedan och inspirerades, precis som vi, av former och mönster i naturen. William Morris tapeter är fortfarande mycket populära och har verkligen fått en renässans på senare år. Kanske känner ni till tapeten Golden Lily?
Om ni vill se den kan ni gå till mitt favoritcafé i Gamla stan ”under kastanjen” som ligger nära statyn Sankt Göra och draken.

William Morris startade den så kallade Arts and Crafts rörelsen i England. I Sverige har Carl och Karin Larsson, Ellen Key, Josef Frank m fl fått sin inspiration från honom. Han var med och skapade den sk jugendstilen i början av förra seklet.

Jag läste en bok om William och hans uppväxt och tid på en internatskola. Det är en mycket vacker och känslosam bok. Jag har köpt den på en barnbokhandel vid Mariatorget, men den finns säkert att beställa även på andra bokhandlar. Många barn blev väldigt förtjusta i den.

      

Nästa vecka kommer vi att göra våra egna tapeter med våra former och mönster från naturen.

 

Normer och värden
I måndags var det internationella barndagen och Sara och jag ville uppmuntra barnen med några uppåtpuffar. De fick varsitt hjärta där det bl stod: Du har ett fint hjärta. Du är värd mer än guld. Du är en bra kompis. Du hjälper gärna andra. Sedan fick de själva göra hjärtan som vi har satt upp lite i hemlighet, eller som de fick ta med sig hem.
De hjärtan som de fick av oss kommer de själva att få lämna vidare till en kompis under nästa vecka. Varje elev ska få ge och ta emot ett hjärta under en högtidlig samling.

     

Att arbeta med att stärka självkänslan är ett svårt projekt, men ack så viktigt.
Här vill vi inte betona vad man är bra på eller hur man ser ut, utan i stället lyfta fram de inre värdena. Du är värdefull för att du är du och tillsammans behöver vi varandra.
Eleverna har tillverkat hjärtan och i hemlighet satt dem hos olika personer på Mellangården och i andra hus…

På Lemshaga vill vi arbeta utifrån vår vision om ”Välkomnandet etik” (se hemsidan)
• Välkomnandets etik ska visa sig i såväl i mötet mellan människor som i den miljö som vi är med och skapar tillsammans
• Vi ger var och en möjlighet att utveckla sin relationskompetens och samtidigt sin egen unika personlighet
• Vi ser varandra som kompetenta och goda individer med behov av att bli bekräftade som sådana
• Vi utmanar varandra att ta risker och våga misslyckas för att kunna växa och utvecklas.
• Vår skola ska genomsyras av ett demokratiskt förhållningssätt och ett uppskattande av olikhet.


Matematik
Under veckans mattelektioner har vi arbetat med addition. Man kan se på addition på olika sätt; ett sätt är att det är två delar som tillsammans blir en helhet.
”Det är två stora svanar och tre små. Hur många är det tillsammans?”

  

Ett annat sätt är att ”räkna upp” från ett givet tal. Vi använde oss av tallinjen.
”Det finns sex knappar i asken (gömda) och det ligga tre utanför. Hur många är det tillsammans?”. Vi behöver inte räkna de gömda knapparna och det är smartast att börja med det stora talet. …6,7,8,9.

  

Josefine besökte oss och hade lektion med båda grupperna under onsdagen.

 

Bokstavsarbete och sagoskrivande
Vi började veckan med med åka till bokstavlandet och träffa Räven Rune och Räven Runar.
Båda grupperna skrev gemensamma sagor och arbetade med att forma bokstäver samt arbeta i vår arbetsbok.

Nikita och Charlie visade sakerna i bokstavspåsen.

  

Senare i veckan fick vi även prova på att skriva egna sagor i små sagoböcker.

Vi började med att titta på ett avsnitt av ”sagomattan” som har sänts på Barnkanalen.
Där är det Marcus som skapar en saga tillsammans med barnen. Sagan skapas efter en given struktur. Först beskriver man huvudpersonen, sedan själva problemet, hjälparen, lösningen och slutet. Eleverna var mycket engagerade. Sagoskrivandet har bara börjat…

   

 

Porträtt
Nu finns röda gruppens fina porträtt uppsatta i trapphallen på Mellangården.
Röda gruppen fick även måla färgcirklar där vi lärde känna kompisfärgerna (komplementfärgerna) samt tränade på färgblandningar. Det blev även lite teknikövningar med pensel och vattenfärg.
  

  

Tiokompisar i komplementfärgerna. Orange (tröja) och blå (jeans) är kompisfärger.


Engelska
Nu har både gröna och röda gruppen fått sina engelskböcker där vi får lära känna hunden Floppy och hans familj. Det första kapitlet handlade om färger.
Jamie hade fått i uppdrag att berätta om sig själv och sin familj (på engelska). Tack!

   

 

Skola och hem
Vi vill påminna om att vi önskar att ni säger hej då till barnen i klassrumsdörren, eller i hallen.
Detta för att vi ska kunna få en lugn stund med läsning på morgonen innan första samlingen.

Enkät från Skolverket.
På school soft finns information om Skolverkets undersökning som vi vill att ni fyller i. Lösenordet står i bilagan.


Information från fritids.
Snart är det Höstlov!
För att kunna planera vår verksamhet vill vi veta vilket behov ni har av fritids under lovet.

Fyll i enkäten nedan. Tryck sedan spara efter ifylld enkät.
Glöm ej att det är ett sista anmälningsdatum 16/10.
Måndag 30/10 har fritids stängt för planering.
Fritids har öppet kl. 7.30-17.00 tisdag 31/10 – torsdag 2/11.
Dag före röd dag stänger fritids 15.00. Detta infaller fredag 3/11.
Mvh Fritids

https://goo.gl/forms/97mGAEsxlwXKlZ2h1


Nästa vecka:

Måndag: Vi reser till bokstavslandet.
Tisdag: enligt schema
Onsdag: Läsläxan lämnas in och ny läxa delas ut, kap 6 Fotboll ska vara kul.
Läxa: onsdag-onsdag.
Torsdag: Idrott för båda grupperna
Fredag: Bokstavspåsen. Det är Bella och Felix som visar. Dans för röda gruppen.
Gröna gruppen har engelska. Friluftsliv


Trevlig helg!

Cissi, Sara, Nick och Vincent