Ansvarig/Ansvariga lärare: Krister Andersson
När, under vilka veckor? v.2-v11
Vad?
Frågeställning:
Hitta likheter, skillnader. Vart utövas respektive religion, dess spridning och storlek. Viktiga personer och platser.
Viktiga begrepp i respektive religion.
Viktiga högtider och ritualer i respektive religion.
Religionens betydelse ur ett historiskt perspektiv.
Övergripande mål från LGR11 2.2:
Förankring i kursplanens syfte:
=> Vi ser hur kristna värderingar finns runt oss i samhället och påverkar våra tankar om rätt och orätt. (se olika perspektiv och konsekvenser, dra slutsatser)
=> Eleverna får reflektera vad som är ett gott liv och hur de ställer sig till frågor som t ex tiggeri. (Ställa frågor, Perspektiv, konsekvenser, orsaker, jämförelser och slutsatser)
=> Vi bygger på förståelsen av begreppen rätt, orätt, solidaritet. (använda begrepp och modeller)
Centralt innehåll från kursplanen:
Ritualer och religiöst motiverade levnadsregler samt heliga platser och rum i kristendomen och i de andra världsreligionerna islam, judendom, hinduism och buddhism. Hinduismen och Buddhismen sparar vi till åk 6.
Centrala tankegångar bakom ritualer, levnadsregler och heliga platser i kristendomen, judendomen och islam, till exempel som de uttrycks i religiösa berättelser i Bibeln och andra urkunder.
Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu. Kristna högtider och traditioner med koppling till kyrkoåret, till exempel sånger och psalmer. Detta gäller även för judendomen och islam
Det vi i Mars tar med oss:
=> Kunna se likheter och skillnader mellan religionerna
=> Berätta och förklara regler som Jesus, Moses och Mohammed lärde ut.
=> Förklara dessa 3 religionernas betydelse idag.
=> Berätta lite om de 3 religionernas religösa riter ex dopet.
=> Förklara den heliga dagens betydelse.
=> Berätta lite om de 3 religionernas heliga traditioner.
=> Förklara vad som menas med Messias och hur Jesus hänger samman med denna.
=> Beskriva några viktiga delar i religionernas heliga byggnader, vad de heter och vad som sker där.
=> Kunna ge exempel på viktiga platser som är viktiga för kristna idag ex Jerusalem och varför de är viktiga.
Hur olika livsfrågor, till exempel vad som är viktigt i livet och vad det innebär att vara en bra kamrat, skildras i populärkulturen.
=> Resonera om vad ett gott liv innebär och vad som kan anses rätt och orätt.
Vad religioner och andra livsåskådningar kan betyda för människors identitet, livsstil och grupptillhörighet.
• Några etiska begrepp, till exempel rätt och orätt, jämlikhet och solidaritet.
=> Kunna använda begreppen rätt och orätt, när man diskuterar om t ex flyktingar, samt solidaritet.
• Frågor om vad ett bra liv kan vara och vad det kan innebära att göra gott.
=> Kunna ge exempel på vad man själv anser är ett bra liv och vad som anses vara goda handlingar.