När, under vilka veckor? Vecka 2-6
Frågeställning (och följdfrågor):
- Varför dansa?
- Hur påverkas din hälsa vid dans?
- Vilka är våra vanligaste traditionella danser?
Övergripande mål från LGR11 2.2:
- har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället,
- kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud
Förankring i kursplanens syfte:
- röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang,
- planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil,
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Komplexa rörelser i lekar, spel och idrotter, inomhus och utomhus, samt danser och rörelser till musik.
- Styrketräning, konditionsträning, rörlighetsträning och mental träning. Hur dessa aktiviteter påverkar rörelseförmågan och hälsan.
- Traditionella och moderna danser samt rörelse- och träningsprogram till musik.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Rörelse till musik | E | C | A |
---|---|---|---|
Du behärskar grundstegen och någon tur i bugg, vals och foxtrot. |
Du behärskar minst 3 turer i bugg och klarar av vändning i foxtrot. |
Du behärskar flera turer i bugg och kan växla mellan de med flyt samt har ett bra flyt i foxtrot och vals. |
|
Du kan till viss del anpassa rörelsen till syfte och sammanhang. |
Du kan anpassa rörelsen relativt väl till syfte och sammanhang och välja strategi för detta. |
Du kan anpassa rörelsen väl till syfte och sammanhang och även välja en väl fungerande strategi för detta |
|
Du är oftast i takt, kan vara svårt att själv hitta tillbaka till takten när du tappar bort den. |
Du är oftast i takt, du hittar snabbt tillbaka om du tappar bort dig. |
Du är genomgående i takt och har ett bra flyt genom en hel låt i både foxtrot och bugg. |
Hur ska vi arbeta?
- Inspiration av mig och varandra.
- Inspiration av instruktör på Body Joy.
- Egna övningstillfällen där jag finns som handledare
- Genomgång av våra vanligaste traditionella danser
- Danstillfälle med Dansinspiratörerna på Brunns skola
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
- Aktivt deltagande under lektionerna
- En förmiddag på Brunns skola. Måndag v.5 8.30-11.30
- Danskväll i Hemmesta med alla kommunens nior. Tisdag v.5 18.00-21.30
Veckoplanering, när ska vi göra vad?:
Under våra dubbeltimmar kommer vi att vara på Bodyjoy och dansa. Vi kommer att göra olika ”kom igång” danser, fördjupa oss i foxtrot, vals och bugg. Vi kommer även att prova på Salsa.
Varför?
Sammanhang och aktualitet. Hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där:
Dans och rörelse till musik kommer vi hela livet utsättas för. Om det så är i träningsform, nöjesform eller en formell dans på en stor fest. Forskning visar också att dans som motionsform är den typen av träning som håller i längden, som inte avstannar under tonåren.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet:
Våra arbeten och läroprocesser sätts i ett meningsfullt sammanhang och kommuniceras till verkliga mottagareVi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmågaVi använder oss av pedagogisk dokumentation för att öka medvetenheten om och utveckla vår pedagogik
Utvärdering
Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna. Nämn två saker som fungerade bra och något som kan utvecklas:
Eventuella frågeställningar att arbeta vidare med, pedagogiska tips och idéer:
Eventuell pedagogisk dokumentation:
Länktips: