Hälsa och livsstil – Träningslära
Ansvarig: Gottis Olofsson
När, under vilka veckor? vecka 46 – 49( 50)
Vad?
Frågeställning:
- Hur är rörelseapparaten uppbyggd?
- Hur samspelar skelett och muskler?
- Hur ska jag lägga upp ett styrkeprogram för hela kroppen?
- Vilka olika motivationsfaktorer kan jag jobba med?
Övergripande mål från LGR11 2.2:
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
- har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället.
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
- planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil
- röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Att sätta upp mål för fysiska aktiviteter, till exempel förbättring av allmän styrka.
- Olika definitioner av hälsa, samband mellan rörelse, kost och hälsa.
- Styrketräning, konditionsträning, rörlighetsträning och mental träning. Hur dessa aktiviteter påverkar rörelseförmågan och hälsan.
- Ord och begrepp för och samtal om upplevelser och effekter av olika fysiska aktiviteter och träningsformer.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Kunskapskrav för betyget E: | Kunskapskrav för betyget C | Kunskapskrav för betyget A |
---|---|---|
Hälsa och livsstil | ||
Eleven kan sätta upp mål som i huvudsak är realistiska och motiverade. | Eleven kan sätta upp mål som är relativt realistiska och motiverade. | Eleven kan sätta upp mål som är realistiska och motiverade. |
Eleven kan välja övningar som i huvudsak är motiverade och anpassade till träningsprogrammets mål. | Eleven kan välja övningar som är relativt väl motiverade och anpassade till träningsprogrammets mål. | Eleven kan välja övningar som är väl motiverade och anpassade till träningsprogrammets mål. |
Eleven kan ge enkla exempel på hur rörelseapparaten är uppbyggd och har viss kunskap om kroppens anatomi. | Eleven kan ge utvecklade exempel på hur rörelseapparaten är uppbyggd och har bra kunskaper om kroppens anatomi. | Eleven kan ge välutvecklade exempel på hur rörelseapparaten är uppbyggd och har stor kunskap om kroppens anatomi. |
Rörelse | ||
Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser till viss del till aktiviteten och sammanhanget. | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser relativt väl till aktiviteten och sammanhanget. | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser väl till aktiviteten och sammanhanget. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Genom föreläsning om träningslära. Eget konstruerande av cirkelträningsprogram. Praktiskt genomförande av cirkelträningen och andra aktiviteter.
Vi kommer att använda oss av Gleerups digitala läromedel
Du går in på Gleerups portal/idrott och hälsa/hälsa livsstil
De sidor vi kommer att jobba med är:
Inledning
Styrketräning
Träningsplanering/inledning/målsättning(SMART)
Uppgiften: Uppgift- Cirkelträningsprogram
Lathund cirkelprogram
Länktips: http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Inlämning och genomförande av eget träningsprogram och skriftligt prov på rörelseapparaten samt såklart aktivt deltagande i de praktiska momenten.
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
Vecka 46 Måndag och tisdag: Genomgång av LPP samt uppgiften. Därefter föreläsning om Styrketräning( skelett, muskler, leder och målsättning(SMART).
Dubbeltimme torsdag: Bodyjoy röd grupp praktik och eget arbete- ta med Ipads
Vecka 47 Måndag och tisdag: Eget arbete- ombytt
Dubbeltimme torsdag: Bodyjoy grön grupp praktik och eget arbete-ta med Ipads
Vecka 48 Måndag och tisdag Eget arbete-ombytt
Dubbeltimme: På skolan 1 lektion/klass Teoretiskt prov
Vecka 48 Måndag och tisdag Inlämning av arbete samt genomförande av cirkelträningsprogrammet
Vilka utomstående kan berika/gagnas av projektet?
Att skapa sig en hälsosam livsstil och förstå hur rörelseapparaten och motion hör ihop för att må bra är en kunskap för livet.
Varför?
Sammanhang och aktualitet (hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där):
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Vi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga.
Vi pedagoger är en delaktig vuxen som ser potential i elevernas tankar och teorier, en som lyssnar, utmana och möter verkligheten tillsammans med eleven.
Utvärdering
Utvärdering av projektet tillsammans med eleverna (Vad har fungerat? Vad behöver utvecklas? Engagerade projektet eleverna?):
Tänkbara frågeställningar att arbeta vidare med, pedagogiska tips och idéer:
Pedagogisk dokumentation