Ansvarig lärare: Henrik Forselius
När, under vilka veckor? v.5-10
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
- Vad är träning för mig?
- Hur kan jag påverka min hälsa?
- Hur ska jag lägga upp ett tränings- och kostprogram?
- Vilka olika motivationsfaktorer kan jag jobba med?
- Hur ska jag lägga upp ett hälsofrämjande program till en kompis?
Övergripande mål från LGR11 2.2:
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
- har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället.
Förankring i kursplanens syfte:
- planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil.
- röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang.
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Att sätta upp mål för fysiska aktiviteter, till exempel förbättring av konditionen.
- Olika definitioner av hälsa, samband mellan rörelse, kost och hälsa och sambandet mellan beroendeframkallande medel och ohälsa.
- Ord och begrepp för och samtal om upplevelser och effekter av olika fysiska aktiviteter och träningsformer.
- Styrketräning, konditionsträning, rörlighetsträning och mental träning. Hur dessa aktiviteter påverkar rörelseförmågan och hälsan.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Förmåga | E | C | A |
---|---|---|---|
Hälsa & Livsstil |
Eleven kan på ett i huvudsak fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska aktiviteter. | Eleven kan på ett relativt väl fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska aktiviteter. | Eleven kan på ett väl fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska aktiviteter. |
Hälsa & Livsstil |
Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna upplevelser och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur aktiviteterna tillsammans med kost och andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska förmågan. | Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna upplevelser och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om hur aktiviteterna tillsammans med kost och andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska förmågan. | Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna upplevelser och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur aktiviteterna tillsammans med kost och andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska förmågan. |
Rörelse | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser till viss del till aktiviteten och sammanhanget. | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser relativt väl till aktiviteten och sammanhanget. | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser väl till aktiviteten och sammanhanget. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Genom mycket diskussion skapa sin syn på hälsa och hjälpa en kompis till att nå ett mål. Det blir både teoretiska inslag och att praktiskt träna sin kompis.
Tips på styrkeövningar hittar du här: Styrkeövningar
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Genom muntlig aktivitet i gruppen och enskilt. Inlämning av de sakerna som står beskrivna i uppgiften.
Sista inlämningsdatum är fredag vecka 10!!!
Veckoplanering, när ska vi göra vad?:
Vecka | Tisdag (grön) | Onsdag (dubbeltimma) | Fredag (röd) |
---|---|---|---|
5 | Bugg + ”poängjakt” | Grön: 8.20-9.20 Sal L2 Röd: 9.30 – 10.30 Sal L1 Intro om PT-projektet, hur jobba med målsättning? samt intervjuer. |
Poängjakt + ?? |
6 | Cirkelträning | Utv.samtal | Cirkelträning |
7 | Allaktivitetsdag | Grön: 8.20-9.20 Sal L2 Röd: 9.30-10.30 Sal L1 Skriva på arbetet! |
Boxercise |
8 | Träning med PT | Grön: 8.20-9.20 Sal L2 Röd: 9.30-10.30 Sal L1 Skriva på arbetet! |
Träning med PT. |
9 | SPORTLOV | SPORTLOV |
SPORTLOV
|
10 | Träning med PT | Grön: 8.20-9.20 Sal L2 Röd: 9.30-10.30 Sal L1 Skriva på arbetet! |
Träning med PT. |
Varför?
Sammanhang och aktualitet. Hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där:
Att ta hand om sin kropp och sin fysiska/psykiska hälsa är något som mer och mer är en trend i samhället. Elever behöver lära sig att ha en sund inställning till alla de ideal som hela tiden lyfts fram i ex. media.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet:
Vi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga.
Vi pedagoger är en delaktig vuxen som ser potential i elevernas tankar och teorier, en som lyssnar, utmana och möter verkligheten tillsammans med eleven.
Vi pedagoger är en delaktig vuxen som ser potential i elevernas tankar och teorier, en som lyssnar, utmana och möter verkligheten tillsammans med eleven.