Ansvarig/Ansvariga: (Patrik Bohjort)
När, under vilka veckor? 4-6
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Vilka är de forna civelisationerna?
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
• Jämförelser mellan några högkulturers framväxt och utveckling fram till 1700-talet, till exempel i Afrika, Amerika och Asien. D.v.s bland annat Inca, Maya, Egypten, Mesopotanien, Grekland, Romarriket.
• Antiken, dess utmärkande drag som epok och dess betydelse för vår egen tid.
• Vad historiska källor från någon högkultur, till exempel i Asien eller Amerika, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Använda en historisk referensram: tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer, | |||
Förklara orsaker och samband
(samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra folk- mord) (hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i) |
Kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om orsaker och samband. | Kan föra utvecklade och relativt underbyggda resonemang om orsaker och samband. | Kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker och samband. |
Konsekvenser | Kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om konsekvenser. | Kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om konsekvenser. | Kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om konsekvenser. |
Beskriva (förklara och se samband) utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor. | Kan beskriva enklasamband mellan olika tidsperioder. | Kan beskriva förhållandevis komplexa samband mellan olika tidsperioder. | Kan beskriva komplexa samband mellan olika tidsperioder. |
Förslag/slutsats/kärna (till tänkbar fortsättning på dessa utvecklingslinjer)
(om människors levnadsvillkor) |
Kan redogöra för enkla och till viss del underbyggda förslag/slutsatser på fortsättning med hänvisningar till det förflutna och nuet. | Kan redogöra för utvecklade och relativt väl underbyggda förslag/slutsatser på fortsättning med hänvisningar till det förflutna och nuet. | Kan redogöra för välutvecklade och väl underbyggda förslag/slutsatser på fortsättning med hänvisningar till det förflutna och nuet. |
Använda historiskt källmaterial: granska, tolka och värdera källor | |||
Källkritik | Kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om olika källors trovärdighet och relevans. | Kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om olika källors trovärdighet och relevans. | Kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om olika källors trovärdighet och relevans. |
Historiebruk: Hur historia har använts och kan användas själv och av andra | |||
Förklara orsaker och samband (hur historia har använts och kan användas i några olika sammanhang och för olika syften, samt hur skilda föreställning- ar om det förflutna kan leda till olika uppfattningar i nutiden) | Kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om orsaker och samband. | Kan föra utvecklade och relativt underbyggda resonemang om orsaker och samband. | Kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker och samband. |
Konsekvenser | Kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om konsekvenser. | Kan föra utvecklade och relativt underbyggda resonemang om konsekvenser. | Kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om konsekvenser. |
Historiska begrepp: | |||
Historiska begrepp | Kan för aktuellt område använda/dolda historiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt. | Kan för aktuellt område använda historiska begrepp/dolda på ett relativt väl fungerande sätt. | Kan för aktuellt område använda historiska begrepp/dolda på ett väl fungerande sätt. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
V.4 – Flodkulturerna (historia 1 Kap: Vid de stora floderna) till S.37
V.7 – Upptäckarna. Amerika år 1492. Azketerna. Conqistadorerna.
Vilka utomstående kan berika/gagnas av projektet?
Varför?
Sammanhang och aktualitet (hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där):
Övergripande mål från LGR11 2.2:
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Utvärdering
Utvärdering av projektet tillsammans med eleverna (Vad har fungerat? Vad behöver utvecklas? Engagerade projektet eleverna?):