Ansvarig/Ansvariga lärare: Sofia Ljungkvist
När, under vilka veckor? V 41 – 48
Vad?
Frågeställning och följdfrågor
Hitta på ett eget land!
Hur påverkar FN’s Mänskliga Rättigheter ett samhälle och personerna som lever däri?
Övergripande mål från LGR 11 – 2.2
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
- kan kommunicera på engelska i tal och skrift samt ges möjligheter att kommunicera på något ytterligare främmande språk på ett funktionellt sätt,
- kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
- kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
- har fått kunskaper om samhällets lagar och normer, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar i skolan och i samhället,
Förankring i kursplanens syfte
- formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
- använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda
- reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.
Centralt innehåll från kursplanen
- Aktuella och för eleverna välbekanta ämnesområden.
- Intressen, vardagliga situationer, aktiviteter, händelseförlopp samt relationer och etiska frågor.
- Åsikter, erfarenheter, känslor och framtidsplaner.
- Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används.
- Strategier för att uppfatta detaljer och sammanhang i talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning efter framställningens form, innehåll och syfte.
- Hur sammanbindande ord och andra uttryck används för att skapa struktur och språkligt sammanhängande helheter.
- Olika sätt att bearbeta egna framställningar för att variera, tydliggöra, precisera och anpassa dem efter deras syften.
- Muntliga och skriftliga berättelser, beskrivningar och instruktioner.
- Samtal och diskussioner samt argumentation.
- Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar, frågor och förklaringar.
- Språkliga strategier för att bidra till och aktivt medverka i samtal genom att ta initiativ till interaktion, ge bekräftelse, ställa följdfrågor, ta initiativ till nya frågeställningar och ämnesområden samt för att avsluta samtalet.
- Språkliga företeelser för att förtydliga, variera och berika kommunikationen som uttal, intonation och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och satsbyggnad.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Läsförståelse Förstå och tolka innehållet i olika slags texter
Muntlig framställning Formulera sig och kommunicera i tal
Muntlig framställning Förbättra
Muntlig interaktion Formulera sig och kommunicera i tal
Skriftlig framställning Formulera sig och kommunicera i skrift
Skriftlig framställning – Förbättra
Visa förståelse
Följa instruktioner
Använda språkliga strategier för att förstå
Använda språkliga strategier för att göra sig förstådd
Realia Reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där språket används
Realia – Jämföra
Hur?
Hur ska vi arbeta?
I grupp och individuellt.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Formativt genom projektets alla delar. Summativt i muntlig redovisning av landet, i grupp och skriftlig redovisning av familjerna, individuellt.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
V 41-42 – Projektintroduktion. Mänskliga Rättigheter i Sverige idag.
Mänskliga rättigheter – (minst) fem stycken, översätt, bearbeta. (i förenklad form)
V 42-43 – Mänskliga rättigheter – (minst) fem stycken, översätt, bearbeta.
Hitta på lagar/regler/normer som speglar era fem mänskliga rättigheter.
V 43- Hitta på lagar/regler/normer som speglar era fem mänskliga rättigheter.
(Välja redovisningsformer).
V 44 – LOV
V 45 – Inlämning lagar, regler, normer. Brainstorm, sammanställning och inlämning av Fakta om landet.
V 46 – Hitta på två väldigt olika familjer som bor i landet. Hur lever de sina liv i landet, med de lagar, normer, värderingar, ideologier som råder utifrån era mänskliga rättigheter. (Gruppnivå: Hitta på olika familjer/släkter till gruppen. Fokus på olikheter i familjebildning, förutsättningar, levnadsvillkor och strukturer. Individnivå: skriva om två familjer/släkter. (alla väljer egna))
V 47 – Bearbetning av familjetexter.
V 47 – Inlämning text om familjer/släkter. Sammanlänka och strukturera information om landet, familjer/släkter. Förbered muntlig redovisning (gruppnivå).
V 47/48 – Muntliga redovisningar/inspelningar.
Varför?
Sammanhang och aktualitet
Mänskliga rättigheter är konstant aktuellt!
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
- Två frågor påverkar ständigt våra ställningstaganden, vägval och arbetssätt; Vem utbildar vi, och till vilket samhälle
- Vi arbetar Reggio Emiliainspirerat, därför lyssnar vi in och tar tillvara vars och ens unika sätt att lära. Varierade kreativa arbets- och uttrycksformer möjliggör olika ingångar till lärande
- Vi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga
- Vi ger var och en möjlighet att utveckla sin relationskompetens och samtidigt sin egen unika personlighet
- Vi ser varandra som kompetenta och goda individer med behov av att bli bekräftade som sådana
- Vi utmanar varandra att ta risker och våga misslyckas för att kunna växa och utvecklas
Utvärdering
Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna.