Ansvarig/Ansvariga lärare:
Krister Andersson
När, under vilka veckor?
v.12-v.20
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Varför hade kyrkan mycket makt under Medeltiden?
Hur påverkades livet av att människor i Sverige var kristna?
Övergripande mål från LGR11 2.2:
Förankring i kursplanens syfte:
Centralt innehåll från kursplanen:
• Nordens kulturmöten med övriga Europa och andra delar av världen genom ökad handel och migration, till exempel genom vikingatidens resor och medeltidens handelssystem.
• De nordiska staternas bildande.
• Kristendomens införande i Norden. Religionens betydelse för kulturer och stater i Sverige och de övriga nordiska länderna samt konsekvenser av dessa förändringar för olika människor och grupper.
• Vad arkeologiska fynd, till exempel myntskatter och fynd av föremål från andra kulturer kan berätta om kulturmöten och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
• Exempel på hur forntiden, medeltiden, 1500-talet, 1600-talet och 1700-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
• Hur historiska personer och händelser, till exempel drottning Kristina, Karl XII och häxprocesserna, har framställts på olika sätt genom olika tolkningar och under skilda tider.
I Mars tar vi med oss:
=> Beskriva hur kristendomen delades upp i olika kyrkor (”kristendomsträdet”).
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Vi startar med att skaffa oss en koppling mellan Jesus och kristendomen som vi jobbade med i religionen och Medeltidens start. Det blir kristendomsträdet som visar hur de kristna tog upp Jesus tankar men som med tiden kom att del upp sig i olika kyrkor.
Mycket kommer under detta arbete att handla om makt och därför startar vi med att studera ståndssamhället innan vi sedan undersöker kyrkan & klostrens makt. Vidare tar vi oss an adel och Hansans makt innan vi avslutar med att se vad det innebar att var kung under Medeltiden. Vi avslutar med att se hur kungarna lägger ny grund för att få ett mer ordnat land innan vi hamnar i en union. Vi kommer att jobba med Gleerups material.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Vi kommer att ha ett litet prov fredag v20. Här kommer jag att klistra in lite filmlänkar.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?:
v.12 Norden blir en del utav Europa, kristendomen segrar. Frågorna del 1
Varför?
Sammanhang och aktualitet. Hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där:
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet:
Utvärdering
Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna. Nämn två saker som fungerade bra och något som kan utvecklas:
Eventuella frågeställningar att arbeta vidare med, pedagogiska tips och idéer:
Eventuell pedagogisk dokumentation:
Länktips: